BPVZ031c Výzkum v porodní asistenci - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0.7/0. 10. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Veselá (cvičící)
PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Liana Greiffeneggová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 19. 9. 8:00–10:30 343, Čt 26. 9. 8:00–10:30 343, Čt 3. 10. 8:00–10:30 343, Čt 10. 10. 8:00–10:30 343, Čt 17. 10. 8:00–10:30 343, Čt 24. 10. 8:00–10:30 343
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení vědomostí ze základů vědeckého výzkumuv nelékařských oborech a sociálních vědách a základů zpracování statistických dat tak, aby byl vytvořen obecný základ pro zpracování a realizace tématu výzkumu v porodní asistenci při přípravě bakalářské práce. Studen získá představu o základech strategie výzkumu a vědecké práce, osvojí si základní pojmy pravděpodobnosti a statistiky a základní dovednosti statistického zpracování dat. Bude tak schopen provést základní průzkum, zpracovat získaná data a správně interpretovat získané poznatky. Všechny získané znalosti včetně základů typografie pak následně studen prakticky aplikuje při zpracování bakalářské práce. Předmět popíše logiku základních přístupů k výzkumu a poskytne přehled výzkumných technik. Poskytne zázemí pro formulaci výzkumných otázek a realizaci základních a velmi jednoduchých typů výzkumu. Součástí kursu je představení základních principů výzkumu na příkladech konkrétních prací a také formulace vlastního předběžného návrhu výzkumu. Kurs je ukončen zápočtem na základě odevzdání předběžného návrhu výzkumu.
Výstupy z učení
Po absolvování studia by student měl v oblasti kognitivní:
- znát základní formy výzkumu, jejich využití a přínos;
- definovat základní výzkumné nástroje (dotazník, záznamový arch, interview);
- identifikovat vhodné nástroje pro základní analýzu dat;
- vyjmenovat rizika nesprávné interpretace získaných dat; Po absolvování studia by studen měl v oblasti psychomotorické:
- formulovat výzkumný problém, výzkumnou otázku a předpoklady zjištění;
- uplatnit odpovídající rozhodovací procesy ve výběru vhodné formy výzkumu a výzkumného nástroje dle stanoveného problému;
- interpretovat základní přehled získaných dat;
- konstruktivně kriticky zhodnotit předkládaný vědecký text; Po absolvování studia by studen měl v oblasti afektivní:
- chápat principy etického přístupu ve výzkumu;
- oceňovat význam výzkumu v v porodní asistenci;
Osnova
  • Cvičení: Příprava výzkumné práce - rešerše, veřejné databáze, formulace problému a výzkumné otázky;
  • Příprava harmonogramu výzkumné práce, stanovení cílů;
  • Konstrukce nástroje pro sběr dat (formulář: dotazník, rozhovor);
  • Interpretace a prezentace dat;
Literatura
  • KUTNOHORSKÁ, Jana. Výzkum v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 175 s. ISBN 9788024727134. info
  • BÁRTLOVÁ, Sylva, Petr SADÍLEK a Valérie TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Vydání druhé, přepracova. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008, 185 stran. ISBN 9788070134672. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
Výukové metody
diskuse, četba, písemné přípravy, prezentace
Metody hodnocení
Hodnocení: zápočet formulace vlastního výzkumného záměru
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.