LF:BPVZ031c Výzkum v porodní asistenci -cv - Informace o předmětu
BPVZ031c Výzkum v porodní asistenci - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 10. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Iva Korábová (cvičící)
Mgr. Alena Pospíšilová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 12. 9. až Pá 18. 11. Po 8:00–10:30 KOM 200
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Porodní asistence (program LF, B-PA)
- Porodní asistentka (program LF, B-PA)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení vědomostí ze základů vědeckého výzkumuv nelékařských oborech a sociálních vědách a základů zpracování statistických dat tak, aby byl vytvořen obecný základ pro zpracování a realizace tématu výzkumu v porodní asistenci při přípravě bakalářské práce. Studen získá představu o základech strategie výzkumu a vědecké práce, osvojí si základní pojmy pravděpodobnosti a statistiky a základní dovednosti statistického zpracování dat. Bude tak schopen provést základní průzkum, zpracovat získaná data a správně interpretovat získané poznatky. Všechny získané znalosti včetně základů typografie pak následně studen prakticky aplikuje při zpracování bakalářské práce. Předmět popíše logiku základních přístupů k výzkumu a poskytne přehled výzkumných technik. Poskytne zázemí pro formulaci výzkumných otázek a realizaci základních a velmi jednoduchých typů výzkumu. Součástí kursu je představení základních principů výzkumu na příkladech konkrétních prací a také formulace vlastního předběžného návrhu výzkumu. Kurs je ukončen zápočtem na základě odevzdání předběžného návrhu výzkumu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování studia by student měl v oblasti kognitivní:
- znát základní formy výzkumu, jejich využití a přínos;
- definovat základní výzkumné nástroje (dotazník, záznamový arch, interview);
- identifikovat vhodné nástroje pro základní analýzu dat;
- vyjmenovat rizika nesprávné interpretace získaných dat; Po absolvování studia by studen měl v oblasti psychomotorické:
- formulovat výzkumný problém, výzkumnou otázku a předpoklady zjištění;
- uplatnit odpovídající rozhodovací procesy ve výběru vhodné formy výzkumu a výzkumného nástroje dle stanoveného problému;
- interpretovat základní přehled získaných dat;
- konstruktivně kriticky zhodnotit předkládaný vědecký text; Po absolvování studia by studen měl v oblasti afektivní:
- chápat principy etického přístupu ve výzkumu;
- oceňovat význam výzkumu v v porodní asistenci; - Osnova
- Cvičení: Příprava výzkumné práce - rešerše, veřejné databáze, formulace problému a výzkumné otázky;
- Příprava harmonogramu výzkumné práce, stanovení cílů;
- Konstrukce nástroje pro sběr dat (formulář: dotazník, rozhovor);
- Interpretace a prezentace dat;
- Literatura
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
- KUTNOHORSKÁ, Jana. Výzkum v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 175 s. ISBN 9788024727134. info
- BÁRTLOVÁ, Sylva, Petr SADÍLEK a Valérie TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Vydání druhé, přepracova. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008, 185 stran. ISBN 9788070134672. info
- Výukové metody
- diskuse, četba, písemné přípravy
- Metody hodnocení
- Hodnocení: zápočet - docháza
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2022/BPVZ031c