BVED0311p Edukace v práci nutričního terapeuta - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/0/0. 15. 1 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Igor Kuba (pomocník)
Garance
PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MVDr. Halina Matějová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 16. 9. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 23. 9. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 30. 9. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 7. 10. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 14. 10. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 21. 10. 7:00–8:50 F01B1/309
Předpoklady
BVZP021p Základy pedagogiky - předn.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi vědomosti v oblasti výchovy a vzdělávání jedince i skupiny obyvatelstva ve zdraví i nemoci a vést ho k všestrannému nazírání na jevy ve vztahu k pedagogice, výživě, medicíně a psychologii. Následně takto získané vědomosti a dovednosti prakticky zúročit ve své klinické praxi. Cíle předmětu: - identifikovat role edukátora; - identifikovat potřeby edukantů v edukačním procesu; - realizovat edukaci v rámci poskytované péče.
Výstupy z učení
Student dokáže:
- definovat a vysvětlit základní pojmy.
- vysvětlit, popsat a aplikovat zákony učení.
- formulovat edukační cíle (kognitivní, afektivní, psychomotorické).
- vyjmenovat, popsat jednotlivé metody, formy edukace, didaktické prostředky včetně jejich silných i slabých stránek.
-projektovat, hodnotit edukační proces vzhledem k věkovým i individuálním zvláštnostem.
Osnova
  • Přednášky: • Pedagogika jako věda - vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru; základní terminologie. • Principy učení, učební styly, pedagogická diagnostika. • Formy edukace. • Metody edukace. • Učební pomůcky a didaktická technika. • Didaktické zásady. • Faktory ovlivňující edukační proces. Bariery při edukaci. • Osobnost a role edukátora. Osobnost edukanta a specifické zvláštnosti (handicap, věk, cizinci). • Edukační proces – charakteristika, fáze. • Vymezení a formulace edukačních cílů. • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. • Faktory ovlivňující edukační proces. Bariéry při edukaci. • Dokumentace edukačního procesu. • Využití edukačních standardů v práci zdravotníka.
Literatura
    povinná literatura
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 stran. ISBN 9788024721712. info
    neurčeno
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
  • PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010, 323 s. ISBN 9788073575816. info
  • PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 92 s. ISBN 8024408791. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
  • BASTL, Pavel a Vlastimil ŠVEC. Zdravotník lektorem. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 122 s. ISBN 80-7013-251-5. info
Výukové metody
přednáška - diskuse
Metody hodnocení
ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
Podmínky ukončení předmětu: • aktivní účast studentů ve výuce (omluvená absence studenta - 1x/semestr tj. 2 vyučovací hodiny); • předmět je ukončen ústní zkouškou z obsahu předmětu. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, zaměřen je na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení nutričního terapeuta na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.