MOPX0922 Reflektovaná pedagogická praxe

Lékařská fakulta
podzim 2020
Rozsah
60. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Beneš, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Novák, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (cvičící)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 8:00–8:50 učebna 12
Předpoklady
MPKD071 && MPDR081 && MPPP081p && MPPP081s && MOPX0821
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická praxe navazuje na pedagogické a psychologické disciplíny a snaží se integrovat teoretickou a praktickou přípravu budoucích pedagogů. Cílem pedagogické praxe je formování komplexních kompetencí budoucího pedagoga v souhře pedagogicko-psychologické, metodické a praktické.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
- disponuje komplexními kompetencemi budoucího pedagoga v souhře pedagogicko-psychologické, metodické a praktické.
Osnova
  • Posluchači se pedagogické praxe seznamují s organizací zvolené školy, s osnovami a plány výuky, vykonávají hospitace (pozorování) u cvičných učitelů, praktické výstupy (vlastní výuka studenta) s následnými rozbory se cvičným učitelem a běžné asistentské práce.
  • Povinnosti studenta na praxi:
  • - vykonat min. 5 hospitací v průběhu pedagogické praxe a vést o nich záznam
  • Při hospitacích je nutné především pozorovat:
  • - navázání kontaktu se studenty, způsob motivace studentů k učebním činnostem, kladení otázek (srozumitelnost, přiměřenost), reagování učitele na odpovědi (adekvátnost), reagování učitele na neplánované situace při výuce, uplatnění aktivizujících metod výuky, využití skupinové práce, organizace činnosti studentů ve vyučování, jak je vytvářeno příznivé klima a jak je uplatňován individuální přístup ke studentům.
  • - seznámit se se vzdělávacím programem školy, s osnovami, plány výuky a učebnicemi, se kterými studenti i učitelé pracují,
  • - podle možností vykonávat asistentské práce (opravovat písemné práce, sešity, vykonávat dozory a další běžné povinnosti učitele).
Literatura
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
Výukové metody
Pozorování, diskuse a praktická výuka
Metody hodnocení
Potvrzení; písemná zpráva o pedagogické praxi; diskuse
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.