MNKO0921c Komunikace a edukace ve výživě I - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kamila Jančeková, Ph.D. (cvičící)
MVDr. Halina Matějová (cvičící)
Mgr. Veronika Suchodolová (cvičící)
Ing. Veronika Išová (pomocník)
Garance
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MVDr. Halina Matějová
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Pá 16. 9. 8:00–10:30 A21/107, Pá 23. 9. 8:00–10:30 A21/107, Pá 30. 9. 8:00–10:30 A21/107, Pá 7. 10. 8:00–10:30 A21/107, Pá 14. 10. 8:00–10:30 A21/107, Pá 21. 10. 8:00–10:30 A21/107, Pá 4. 11. 8:00–10:30 A21/107, Pá 11. 11. 8:00–10:30 A21/107, Pá 18. 11. 8:00–10:30 A21/107, Pá 25. 11. 8:00–10:30 A21/107, Pá 2. 12. 8:00–10:30 A21/107, Pá 9. 12. 8:00–10:30 A21/107, Pá 16. 12. 8:00–10:30 A21/107, Pá 23. 12. 8:00–10:30 A21/107
Předpoklady
MPKD071 Komunikační dovednosti && MNKV0822c Komunitní výživa II - cv.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět studenty seznamuje s problematikou komunikace ve výživě tak, aby si osvojili základní dovednosti správného šíření informací o výživě pro jednotlivce či populační skupinu. Důraz je kladen na specifika komunikace a edukace jednotlivých skupin - dětí, dospělých, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Součástí předmětu je teoretický základ publikační činnosti nejen pro odbornou, ale i pro laickou veřejnost a nácvik předávání informací o výživě v různých médiích.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka: - navrhne vhodnou edukaci dle cílové skupiny - vytvoří vlastní edukační materiál - zvolí vhodné formy komunikace v nutriční poradně - připraví adekvátní prezentaci z výživové problematiky - zvolené téma vhodně představí laické i odborné veřejnosti
Osnova
  • 1.Základy komunikace a edukace ve výživě, předpoklady úspěšné komunikace a edukace. 2.Výživové vzdělávání ve školním prostředí (kurikulární dokumenty, edukační materiály, legislativa). 3.Metody a možnosti výchovy ke správné výživě v předškolním vzdělávání, v prostředí základní školy, v gymnaziálním a středním odborném vzdělávání a ve speciálním vzdělávání. 4.Edukace v prostředí vysoké školy. Prezentace výživového tématu pro studenty, praktická aplikace a reflexe. 5.Pregraduální i postgraduální vzdělávání pedagogů, spolupráce se školou. 6.Projekty podpory zdraví a příprava metodiky z oblasti správné výživy pro školní prostředí. 7.Komunikace v poradně I. (specifika komunikace s dětmi, dospívajícími, dospělými, těhotnými a kojícími, seniory). 8.Komunikace v poradně II. (problematika sdělování informací při konkrétním omezení výživových zvyklostí z důvodu léčebné výživy). 9.Komunikace v médiích (televize, rozhlas, internet, sociální sítě). 10.Prezentace výživové problematiky pro laickou i odbornou veřejnost.
Literatura
  • FIALOVÁ, Jana. Stravovací návyky dětí a školní prostředí : implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2012, 136 s. ISBN 9788087474556. info
  • JANÁČKOVÁ, Laura. Praktická komunikace pro každý den. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 111 s. ISBN 9788024724799. URL info
  • LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 978-80-247-1784. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama : jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2003, 122 s. ISBN 8024705575. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 141 s. ISBN 80-7178-048-0. info
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
Zápočet po absolvování cvičení. K získání zápočtu je nutná účast na 90% vyučovacích hodin, aktivní účast na výuce i diskusi. Zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.