LF:MNKO0921c Komunikace I -cv. - Informace o předmětu
MNKO0921c Komunikace a edukace ve výživě I - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kamila Jančeková, Ph.D. (cvičící)
MVDr. Halina Matějová (cvičící)
Mgr. Veronika Suchodolová (cvičící)
Ing. Veronika Išová (pomocník) - Garance
- PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MVDr. Halina Matějová
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Pá 17. 9. 7:30–10:00 A21/107, Pá 24. 9. 7:30–10:00 A21/107, Pá 1. 10. 7:30–10:00 A21/107, Pá 8. 10. 7:30–10:00 A21/107, Pá 15. 10. 7:30–10:00 A21/107, Pá 22. 10. 7:30–10:00 A21/107, Pá 29. 10. 7:30–10:00 A21/107, Pá 5. 11. 7:30–10:00 A21/107, Pá 12. 11. 7:30–10:00 A21/107, Pá 19. 11. 7:30–10:00 A21/107, Pá 26. 11. 7:30–10:00 A21/107, Pá 3. 12. 7:30–10:00 A21/107, Pá 10. 12. 7:30–10:00 A21/107, Pá 17. 12. 7:30–10:00 A21/107
- Předpoklady
- MPKD071 Komunikační dovednosti && MNKV0822c Komunitní výživa II - cv.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční specialista (program LF, N-SZ)
- Výživa dospělých a dětí (program LF, N-VDD)
- Cíle předmětu
- Předmět studenty seznamuje s problematikou komunikace ve výživě tak, aby si osvojili základní dovednosti správného šíření informací o výživě pro jednotlivce či populační skupinu. Důraz je kladen na specifika komunikace a edukace jednotlivých skupin - dětí, dospělých, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Součástí předmětu je teoretický základ publikační činnosti nejen pro odbornou, ale i pro laickou veřejnost a nácvik předávání informací o výživě v různých médiích.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka: - navrhne vhodnou edukaci dle cílové skupiny - vytvoří vlastní edukační materiál - zvolí vhodné formy komunikace v nutriční poradně - připraví adekvátní prezentaci z výživové problematiky - zvolené téma vhodně představí laické i odborné veřejnosti
- Osnova
- 1.Základy komunikace a edukace ve výživě, předpoklady úspěšné komunikace a edukace. 2.Výživové vzdělávání ve školním prostředí (kurikulární dokumenty, edukační materiály, legislativa). 3.Metody a možnosti výchovy ke správné výživě v předškolním vzdělávání, v prostředí základní školy, v gymnaziálním a středním odborném vzdělávání a ve speciálním vzdělávání. 4.Edukace v prostředí vysoké školy. Prezentace výživového tématu pro studenty, praktická aplikace a reflexe. 5.Pregraduální i postgraduální vzdělávání pedagogů, spolupráce se školou. 6.Projekty podpory zdraví a příprava metodiky z oblasti správné výživy pro školní prostředí. 7.Komunikace v poradně I. (specifika komunikace s dětmi, dospívajícími, dospělými, těhotnými a kojícími, seniory). 8.Komunikace v poradně II. (problematika sdělování informací při konkrétním omezení výživových zvyklostí z důvodu léčebné výživy). 9.Komunikace v médiích (televize, rozhlas, internet, sociální sítě). 10.Prezentace výživové problematiky pro laickou i odbornou veřejnost.
- Literatura
- FIALOVÁ, Jana. Stravovací návyky dětí a školní prostředí : implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2012, 136 s. ISBN 9788087474556. info
- JANÁČKOVÁ, Laura. Praktická komunikace pro každý den. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 111 s. ISBN 9788024724799. URL info
- LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 978-80-247-1784. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
- MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
- VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama : jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2003, 122 s. ISBN 8024705575. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 141 s. ISBN 80-7178-048-0. info
- Výukové metody
- cvičení
- Metody hodnocení
- Zápočet po absolvování cvičení. K získání zápočtu je nutná účast na 90% vyučovacích hodin, aktivní účast na výuce i diskusi. Zápočet
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2021/MNKO0921c