MIKRP0141s Reflexe praxe I - seminář

Lékařská fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0.4/0. 6. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Edita Pešáková, DiS. (cvičící)
Mgr. Dana Soldánová (cvičící)
Garance
Mgr. Jiřina Večeřová
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Edita Pešáková, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 13. 9. 15:00–16:40 B11/327, Čt 12. 10. 13:00–14:40 F01B1/528, Pá 8. 12. 8:00–9:40 B11/327
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj dovedností kritického myšlení prostřednictvím reflexe a implementace procesu reflektivní ošetřovatelské praxe. Obsahem předmětu je supervizní reflexe hlavního tématu v kontextu odborné praxe. V tomto předmětu je hlavním tématem zkoumání sám sebe – tedy sebereflexe.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen Definovat teoretické aspekty procesu sebereflexe. Použít potřebné dovednosti k sebereflexi. Realizovat profesionální sebereflexi. Pojmenovat základní požadavky reflektované ošetřovatelské praxe.
Osnova
  • Teoretické ukotvení reflexe v kontextu požadavků profese - reflektované ošetřovatelské praxe. Aspekty procesu sebereflexe – funkce, fáze, typy, úrovně, metody, dovednosti atd. Písemná sebereflexe - vedení reflektivního deníku, profesního portfolia.
Literatura
    doporučená literatura
  • BOLTON, Gillie. Reflective practice : writing and professional development. Fourth Edition. Los Angeles: SAGE, 2014, xxiii, 229. ISBN 9781446282342. info
  • KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
  • Reflective practice in nursing. Edited by Chris Bulman - Sue Schutz. 4th ed. Oxford: Blackwell, 2008, viii, 248. ISBN 9781405173605. info
  • MOON, Jennifer A. Learning journals : a handbook for reflective practice and professional development. Second edition. London: Routledge, 2006, viii, 200. ISBN 0203969219. info
  • TAYLOR, Beverley J. Reflective practice : a guide for nurses and midwives. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2006, xi, 226. ISBN 0335217427. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok : procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005, 233 s. ISBN 807194744X. info
  • SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987, xvii, 355. ISBN 1555422209. info
Výukové metody
Přednáška, řízená diskuze, sdílení zkušeností, práce s auto-diagnostickými nástroji
Metody hodnocení
Účast na seminářích. Plnění zadaných úkolů, skupinové práce
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.