PdF:CJ2MP_JKD2 Kapitoly z didaktiky ČJ 2 - Informace o předmětu
CJ2MP_JKD2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 9:20–10:05 učebna 32
- Předpoklady
- Předpokladem pro absolvování předmětu je úspěšné zakončení předmětu CJ2MP_JDC1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů. - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenta schopen uplatnit didaktiku slohového vyučování na základní škole, vyložit cíle, metody a požadované kompetence, zvolit vhodné metody a formy práce ve slohovém vyučování a sestavit přípravu na vyučovací hodinu.
- Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu je student schopen: - vyložit didaktiku slohového vyučování na základní škole, - vyložit cíle, metody a požadované kompetence, - zvolit vhodné metody a formy práce ve slohovém vyučování, - sestavit přípravu na vyučovací hodinu.
- Osnova
- 1. Obsah vyučování slohu na základní škole. 2. Metody a formy výuky slohu, organizace vyučovací hodiny. 3. Typy hodin slohového vyučování. 4. Příprava hodiny slohového vyučování. 5. Motivace, zpětná vazba. 6. Doplňující materiály: texty k procvičování stylizačních dovedností, texty k vyvození učiva, didaktické hry. 7. Témata slohových cvičení, témata slohových prací. 8. Oprava nedostatků v písemných a ústních projevech žáků. 9. Vyučování jednotlivým tematickým celkům - výstupy student a jejich rozbor. 10. Srovnání různých typů učebnic, diskuse o jejich koncepci. 11. Výuka je doplněna průběžnou a souvislou pedagogickou praxí.
- Literatura
- Cesty k tvořivé škole : sborník příspěvků z konference konané k 50. výročí založení Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity : Brno 13.-14. listopadu 1996. Edited by Ivan Němec - Rudolf Šrámek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 596 s. ISBN 8021019387. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- Výukové metody
- Metody výuky: přednáška. Učitel kombinuje diskusi a profesionální výklad.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem - písemná prověrka. Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky zahrnuté v osnově předmětu, které bude ověřeno testem v zápočtovém týdnu. Test obsahuje přibližně 20 krátkých úkolů, pro získání zápočtu musí student zvládnout 80 % z nich. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy přednáška probíhá, ve studijních materiálech předmětu v IS, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/CJ2MP_JKD2