CJp014 Literatura v českých zemích a česká dětská literatura 19. století 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Ester Nováková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V tomto předmětu, který navazuje na seminární výuku české literatury první poloviny 19. století, jsou studenti seznamováni seminární formou s podstatnými hodnotami českého písemnictví 2. poloviny předminulého století. V průběhu semestru sami zpracovávají seminární práci tematicky zakotvenou v uvedeném období. Výsledky svého literárně-historického a literárně-kritického bádání také sami představují formou orální prezentace v semináři.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní rysy uměleckých směrů a skupin daného období;
- identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období;
- popsat kulturní a společenskou atmosféru v českých zemích i v Evropě;
- na základě teoretických poznatků interpretovat dobová literární díla;
- vypracovat a přednést odborný referát na zadané téma.
Osnova
  • 1. Úvod do studia české literatury a literatury pro děti a mládež druhé poloviny 19. století. 2. Václav Šolc. 3. Gustav Pfleger Moravský. 4. Jakub Arbes. 5. Ruchovci a lumírovci. 6. Josef Václav Sládek. Recepce "čítankového autora". 7. Sládkova tvorba pro děti. 8. Jaroslav Vrchlický I. Recepce "čítankového autora". 9. Jaroslav Vrchlický II. Recepce "čítankového autora". 10. Julius Zeyer I. 11. Julius Zeyer II. 12. Svatopluk Čech. 13. Eliška Krásnohorská.
Literatura
    doporučená literatura
  • DEUTSCHMANN, Peter. Allegorien des Politischen: Zeitgeschichtliche Implikationen des tschechischen historischen Dramas (1810-1935). Köln-Weimar-Wien: Böhlau, 2017. ISBN 978-3-412-22510-0.
  • JEŘÁBEK, Dušan. Česká literatura od konce národního obrození do roku 1918. Vyd. 3., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 118 s. ISBN 802102142X. info
  • NOVÁK, Jan Václav a Arne NOVÁK. Přehledné dějiny literatury české : od nejstarších dob až po naše dny. 4. přeprac. a rozš. vyd. V Brně: Atlantis, 1995, 1804 s. ISBN 8071081051. info
  • POLÁK, Josef. Česká literatura 19. století. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 308 s. ISBN 8004239064. info
    neurčeno
  • MACURA, Vladimír. Český sen. Praha: Lidové noviny, 1998, 215 s. ISBN 80-7106-270-7. info
  • JANÁČKOVÁ, Jaroslava, Věra MENCLOVÁ a Rudolf ROUČEK. Česká literatura 19. století. Praha: Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-937-3. info
  • POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 153 s. URL info
  • POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury 19. století. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1981, 100 s. info
  • BRABEC, Jiří. Dějiny české literatury. Edited by Miloš Pohorský. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961, 631 s. URL info
  • DVOŘÁK, Karel. Dějiny české literatury. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960, 684 s. URL info
  • VLČEK, Jaroslav. Dějiny české literatury. 3. vyd. V Praze: L. Mazáč, 1940, 740 s. URL info
  • VLČEK, Jaroslav. Dějiny české literatury. 3. vyd. V Praze: L. Mazáč, 1940, 763 s. URL info
  • VLČEK, Jaroslav. Dějiny české literatury. V Praze: nákladem Jednoty českých filologův, 1914, 364 s. info
Výukové metody
Studenti si budou seminární formou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat, analyzovat a zhodnotit tvorbu výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem, které budou umět zhodnotit. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen písemnou zkouškou, shrnující znalosti ze seminářů v podzimním i jarním semestru. Nedílnou součástí zkoušky je prověření znalosti povinné četby. Podmínkou připuštění ke zkoušce je aktivní účast v seminářích a vypracování seminární práce.
Informace učitele
Podmínky absolvování předmětu pro studenty odjíždějící na stáž: odevzdání seminární práce zaměřené na rozbor zadaných děl dvou vybraných autorů sledovaného období. Rozsah seminární práce: 10 normostran (každému autorovi je věnováno 5 normostran). V případě online výuky probíhá i zkouška formou písemného online testu (skrze Odpovědníky v ISu).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.