PdF:CJp410 Didaktika ČJ pro žáky s OMJ 2 - Informace o předmětu
CJp410 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- CJp404 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Studenti získají vhled do základní odborné literatury, učebnicových řad, společného evropského referenčního rámce pro jazyky a budou se orientovat v popisech jednotlivých jazykových úrovní. Dokáží provést rozbor jazykových jevů se zaměřením především na indoevropskou jazykovou rodinu ve srovnání s dalšími rodinami jazyků světa. Ověří si zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusí nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při cvičném výstupu. Důraz bude kladen především na podporu bezpečného prostředí a integraci jedinců s odlišným mateřským jazykem do společnosti. Pozornost bude zaměřena na výuku českého jazyka u žáků s neslovanským mateřským jazykem
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student umět: 1. definovat základní pojmy nezbytné pro odborné studium českého jazyka se zaměřením na výuku českého jazyka žáků s neslovanským mateřským jazykem; 2. charakterizovat ty jevy, které jsou při studiu českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem se zaměřením na jazyky neslovanské obtížné, a porozumět jim; 3. orientovat se v základní odborné literatuře, učebnicových řadách a dalších pomůckách; 4. ovládat nejnovější metody a využívat je ve vyučovacích hodinách.
- Osnova
- 1. Uvedení do oboru, výuka češtiny jako cizího/druhého jazyka pro žáky s neslovanským mateřským jazykem; 2. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly (se zaměřením na indoevropskou jazykovou rodinu); 3. Integrace žáka do společnosti, podpora bezpečí ve výuce; 4. Výuka českého jazyka žáků s neslovanským mateřským jazykem; 5. Začlenění žáků s odlišným mateřským jazykem do výuky; kulturní rámec, tabu, tradice; 6. Didaktické zásady, učebnicové soubory, didaktické pomůcky; 9. Jazykové rozbory; 10. Výukové metody – mluvní drily, rozvoj flexibility, kontrolovaná konverzace, interakce, řešení problémů; 11. Praktická výuka, její zásady; 12. Cvičné výstupy.
- Literatura
- povinná literatura
- DOLEŽÍ, Linda, Zuzana JANOUŠKOVÁ, Barbora NOSÁLOVÁ a Markéta SLEZÁKOVÁ. Vzdělávací obsah čeština jako druhý jazyk. Meta - společnost pro příležitosti mladých migrantů, o. p. s., 2015. URL info
- HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 245 stran. ISBN 9788070438671. info
- Čeština jako cizí jazyk. Edited by Jaroslav Tax. Praha: Karolinum, 1990. ISBN 8070662131. info
- doporučená literatura
- English effectively : Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky : Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky [Gruber, 2000]. info
- Studium als Fremdsprache - Sprachdidaktik. München: Iudicium Verlag. info
- DOLEŽÍ, Linda. Inkluze 3. Čeština jako cizí jazyk - integrace a inkluze. 2015. info
- DOLEŽÍ, Linda. Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako druhého jazyka pro děti. In Klíč k češtině jako cizímu jazyku. 2015. info
- GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky : metodika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 127 s. ISBN 9788073678371. info
- HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk : vstupní kurs a základní gramatika. 2. vydání. Praha: Didakta, 2009, 115 stran. ISBN 9788025451946. info
- MARTINEC, Ivo. Čeština jako cizí jazyk pro slovanské mluvčí. In Vyžádaná přednáška, Daruvar, Chorvatsko. 2009. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Interkulturelle Kommunikation,interkulturelle Sprachdidaktik und Fremdsprachenlehrerausbildung. In Könniggrätzer Linguistik - und Literaturtage. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus při Univerzitě Hradec Králové, 2003, s. 422-430. ISBN 80-7041-162-7. info
- HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2002, 150 s. ISBN 8085866986. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Edited by Jaroslava Ivanová. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 267 s. ISBN 8024404044. info
- Interkulturelle Sprachdidaktik : eine Einführung. Edited by Jörg Roche. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2001, 248 s. ISBN 3823349848. info
- ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Praha: Karolinum, 1999, 52 s. ISBN 807184523X. info
- ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Část II., Pro pokročilé. Praha: Karolinum, 1999, 52 s. ISBN 80-7184-523-X. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 8085937476. info
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- STOCKER, Karl. Taschenlexikon der Literatur- und Sprachdidaktik. 2. Aufl. Frankfurt am Main: Scriptor, 1987, 538 s. ISBN 3-589-20384-6. info
- NOVÁKOVÁ, Ludmila. Čeština jako cizí jazyk. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 113 s. info
- Výukové metody
- Seminář, aktivní analytická práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. četba zadané odborné literatury; 2. cvičný výstup (simulovaná výuka) ukazující výuku vybraného gramatického jevu pro žáky s neslovanským mateřským jazykem. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CJp410