CJp410 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
CJp404 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti získají vhled do základní odborné literatury, učebnicových řad, společného evropského referenčního rámce pro jazyky a budou se orientovat v popisech jednotlivých jazykových úrovní. Dokáží provést rozbor jazykových jevů se zaměřením především na indoevropskou jazykovou rodinu ve srovnání s dalšími rodinami jazyků světa. Ověří si zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusí nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při cvičném výstupu. Důraz bude kladen především na podporu bezpečného prostředí a integraci jedinců s odlišným mateřským jazykem do společnosti. Pozornost bude zaměřena na výuku českého jazyka u žáků s neslovanským mateřským jazykem
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: 1. definovat základní pojmy nezbytné pro odborné studium českého jazyka se zaměřením na výuku českého jazyka žáků s neslovanským mateřským jazykem; 2. charakterizovat ty jevy, které jsou při studiu českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem se zaměřením na jazyky neslovanské obtížné, a porozumět jim; 3. orientovat se v základní odborné literatuře, učebnicových řadách a dalších pomůckách; 4. ovládat nejnovější metody a využívat je ve vyučovacích hodinách.
Osnova
  • 1. Uvedení do oboru, výuka češtiny jako cizího/druhého jazyka pro žáky s neslovanským mateřským jazykem; 2. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly (se zaměřením na indoevropskou jazykovou rodinu); 3. Integrace žáka do společnosti, podpora bezpečí ve výuce; 4. Výuka českého jazyka žáků s neslovanským mateřským jazykem; 5. Začlenění žáků s odlišným mateřským jazykem do výuky; kulturní rámec, tabu, tradice; 6. Didaktické zásady, učebnicové soubory, didaktické pomůcky; 9. Jazykové rozbory; 10. Výukové metody – mluvní drily, rozvoj flexibility, kontrolovaná konverzace, interakce, řešení problémů; 11. Praktická výuka, její zásady; 12. Cvičné výstupy.
Literatura
    povinná literatura
  • DOLEŽÍ, Linda, Zuzana JANOUŠKOVÁ, Barbora NOSÁLOVÁ a Markéta SLEZÁKOVÁ. Vzdělávací obsah čeština jako druhý jazyk. Meta - společnost pro příležitosti mladých migrantů, o. p. s., 2015. URL info
  • HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 245 stran. ISBN 9788070438671. info
  • Čeština jako cizí jazyk. Edited by Jaroslav Tax. Praha: Karolinum, 1990. ISBN 8070662131. info
    doporučená literatura
  • English effectively : Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky : Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky [Gruber, 2000]. info
  • Studium als Fremdsprache - Sprachdidaktik. München: Iudicium Verlag. info
  • DOLEŽÍ, Linda. Inkluze 3. Čeština jako cizí jazyk - integrace a inkluze. 2015. info
  • DOLEŽÍ, Linda. Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako druhého jazyka pro děti. In Klíč k češtině jako cizímu jazyku. 2015. info
  • GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky : metodika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 127 s. ISBN 9788073678371. info
  • HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk : vstupní kurs a základní gramatika. 2. vydání. Praha: Didakta, 2009, 115 stran. ISBN 9788025451946. info
  • MARTINEC, Ivo. Čeština jako cizí jazyk pro slovanské mluvčí. In Vyžádaná přednáška, Daruvar, Chorvatsko. 2009. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Interkulturelle Kommunikation,interkulturelle Sprachdidaktik und Fremdsprachenlehrerausbildung. In Könniggrätzer Linguistik - und Literaturtage. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus při Univerzitě Hradec Králové, 2003, s. 422-430. ISBN 80-7041-162-7. info
  • HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2002, 150 s. ISBN 8085866986. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Edited by Jaroslava Ivanová. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 267 s. ISBN 8024404044. info
  • Interkulturelle Sprachdidaktik : eine Einführung. Edited by Jörg Roche. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2001, 248 s. ISBN 3823349848. info
  • ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Praha: Karolinum, 1999, 52 s. ISBN 807184523X. info
  • ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Část II., Pro pokročilé. Praha: Karolinum, 1999, 52 s. ISBN 80-7184-523-X. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 8085937476. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • STOCKER, Karl. Taschenlexikon der Literatur- und Sprachdidaktik. 2. Aufl. Frankfurt am Main: Scriptor, 1987, 538 s. ISBN 3-589-20384-6. info
  • NOVÁKOVÁ, Ludmila. Čeština jako cizí jazyk. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 113 s. info
Výukové metody
Seminář, aktivní analytická práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. četba zadané odborné literatury; 2. cvičný výstup (simulovaná výuka) ukazující výuku vybraného gramatického jevu pro žáky s neslovanským mateřským jazykem. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.