PdF:DE1B06 Dějiny 20. století - Informace o předmětu
DE1B06 Dějiny 20. století (do 1945)
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- DE1B06/KombiPred01: Pá 21. 2. 16:00–19:50 učebna 4, Pá 28. 2. 10:00–13:50 učebna 60, Pá 14. 3. 10:00–13:50 učebna 50, Pá 25. 4. 10:00–13:50 učebna 4, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1B06/PrezOst01: Čt 10:00–11:50 učebna 50, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1B06/PrezPred01: Čt 18:00–19:50 učebna 50, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1B06/PrezSem01: St 14:00–15:50 učebna 50, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová - Předpoklady
- DE1A05 "Dlouhé" 19. století
Předpokladem je zvládnutí předchozích předmětů z obecných a českých dějin do roku 1918. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Student bude schopen aplikovat poznatkový obsah předmětu moderní dějiny v učitelské praxi na základní škole. Posluchač se bude schopen orientovat v problematice dějin meziválečného období a druhé světové války. Pochopí příčiny a důsledky nárůstu nacionalismu/fašismu v Evropě (hlavně Německo, Itálie a Španělsko). Student bude schopen objasnit důsledky ruské revoluce pro celé 20. století. Seznámí se také s hlavními aspekty politiky velmocí (Velká Británie, Francie a Spojené státy) a pochopí specifika vzniku moderní Číny. Bude se zároveň orientovat v politické, kulturní i hospodářské oblasti prvorepublikového Československa a porozumí specifikům bojů o jeho hranice. Pochopí také hlavní aspekty druhé světové války. Na základě vlastních osvojených poznatků a dovedností povede žáka v učitelské praxi k rozvíjení obdobných dovedností a poznatků na jeho úrovni.
- Výstupy z učení
- Student je schopen osvojená fakta, jejich souvislosti a výklady aplikovat žákům na základní škole. Posluchač je rovněž seznámen s různými typy edukačních situací při osvojování výkladu moderních dějin tak, aby na ně vhodně dokázal reagovat v dějepisné výuce. Posluchač si osvojí znalosti historických procesů, skutečností a jevů. Bude schopen charakterizovat rysy historického vývoje.
- Osnova
- 1. Versaillský mírový systém. 2. Ruská revoluce a její důsledky, stalinismus. 3. Evropský fašismus. 4. Nástupnické státy Rakousko-Uherska. 5. Meziválečná politika velmocí. 6. Turecko po Velké válce. 7. Čína v první polovině 20. století. 8. Postavení Československa v poválečné Evropě. 9. Politika a kultura Československé republiky. 10. Druhá republika. 11. protektorát Čechy a Morava. 12. Domácí a zahraniční odboj za druhé světové války. 13. Druhá světová válka: příčiny, hlavní bojiště a osobnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- Jaroslav Vaculík – František Čapka: Nástin českých dějin 20. století. Brno: Masarykova univerzita v Brně, pedagogická fakulta 2002. ISBN 80-210-2167-5
- Pavel Bělina (ed.): Dějiny zemí Koruny české. II. Od nástupu osvícenství po naši dobu. 10. vyd. Praha: Paseka 2021. ISBN 978-80-7637-213-9
- Jaroslav Vaculík: Přehled světových dějin v letech 1917-1945. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta 2002. ISBN 80-210-2772-X
- doporučená literatura
- Paul Johnson: Dějiny 20. století. 2. vyd. Voznice, Praha: Rozmluvy, leda 2014. ISBN 978-80-7335-335-3
- Jan Křen: Dvě století střední Evropy. 2. vyd. Praha: Argo 2019. ISBN 978-80-257-2848-2
- Dagmar Moravcová – Pavel Bělina: kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1914–1941. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku 1998. ISBN 80-86130-04-5
- Richard Pipes: Dějiny ruské revoluce. 2. vyd. Praha: Argo 2017. ISBN 978-80-257-2203-9
- Jan Rychlík: 1918. Rozpad Rakousko-Uherska a vznik Československa. Praha: Vyšehrad 2018. ISBN 978-80-7429-988-9
- Výukové metody
- Ve výuce je kombinována teoretická příprava (přednášky) s praktickou činností a nácvik, jak uplatnit metodiku na základní škole. Na seminářích probíhají rozbory dokumentů, videoprezentace, power-pointové prezentace a řízené diskuse k nim.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška – k úspěšnému absolvování zkoušky je nutné získat alespoň 70 procent bodů z celkového počtu bodů. Správná odpověď na každou ze třiceti otázek je hodnocena jedním bodem. Podmínkou úspěšného složení testu je 70 procent (tedy 21) správných odpovědí. Stupně hodnocení: A (29–30 správných odpovědí); B (27–28 správných odpovědí); C (25–26 správných odpovědí); D (23–24 správných odpovědí); E (21–22 správných odpovědí); F (20 a méně správných odpovědí). Doporučujeme psát čitelně, nejlépe hůlkovým písmem. Nečitelné odpovědi nebudou hodnoceny. Využívání mobilních telefonů, tabletů, notebooků atp. je při zkoušce zakázáno. K úspěšnému zakončení předmětu je rovněž nutná 80 procentní účast na seminářích a příprava seminární práce (prezenční studium). V případě studijního pobytu Erasmus: 1. seminář – písemná příprava vzorové hodiny (studenti a studentky jsou povinni se před odjezdem na studijní pobyt Erasmus dostavit za vyučujícími a domluvit si téma, které zpracují včetně termínu odevzdání); 2. přednáška – písemná zkouška (studenti a studentky jsou povinni se před odjezdem na studijní pobyt Erasmus dostavit za vyučujícími a domluvit se na průběhu semestru včetně termínu zkoušky). Tématické okruhy: České dějiny: 1. Vznik Československa 2. Vytváření československých hranic 3. Národnostní situace Československa v meziválečném období 4. Československo v poválečné Evropě 5. Hlavní politické strany a důležité volby první republiky 6. Období druhé republiky 7. Protektorát Čechy a Morava, domácí odboj za druhé světové války 8. Zahraniční odboj za druhé světové války 9. Slovenské národní povstání 10. Pražské květnové povstání. Obecné dějiny: 1. Výsledky první světové války, mírové smlouvy, nástupnické státy 2. Turecko v meziválečném období 3. Vznik sovětského Ruska a jeho vývoj v meziválečném období 4. Itálie v meziválečném období 5. Německo v meziválečném období 6. Španělsko v meziválečném období 7. Střední Evropa v meziválečném období (Polsko, Maďarsko, Rakousko) 8. Čína a Japonsko v meziválečném období 9. Velmoci v meziválečném období (USA, Francie, Velká Británie) 10. Mezinárodní smlouvy a jejich vliv na druhou světovou válku 11. Druhá světová válka.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/DE1B06