FC5312 Podstata fungování provozoven služeb

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/2/0. 12 hodin. 4 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehledné informace o fungování podniků, se zaměřením na specifika provozoven služeb. Problematika fungování podniku je rozvedena s ohledem na studenty samostatně zpracovávaný projekt v podobě podnikatelského plánu. Proto je přiblížená oblast malých a středních podniků, jejich podpory, tvorby podnikatelského plánu a možností financování podnikatelského nápadu, se zaměřením na praktické využití poznatků právě při tvorbě samostatného projektu. Dále je pak pozornost věnována rozboru fungování podniku, zejména prostřednictvím rozboru funkcí podniku, doplněná o otázky financování podniku, hodnocení investic i komplexního hodnocení finanční situace podniku.

Vědomosti: teoretické ukotvení tvorby podnikatelského plánu a souvisejících oblastí
Dovednosti: praktické uplatnění teoretických přístupů při tvorbě vlastního podnikatelského plánu
Postoje: kladný vztah k podnikání a podnikavosti
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student umět sestavit podnikatelský plán pro vybranou podnikatelskou aktivitu za využití poznatků z podnikové ekonomiky, konkrétně na základě přehledu podnikových funkcí a možností financování podniku a hodnocení finanční situace podniku.
Osnova
  • 1) Základní pojmy podniku a podnikové ekonomiky.
  • 2) Služby jako nehmotný produkt a jejich klasifikace.
  • 3) Podnikavost a podpora podnikání.
  • 4) Podnikatelský plán.
  • 5) Primární podnikové funkce.
  • 6) Sekundární podnikové funkce.
  • 7) Možnosti financování podniku.
  • 8) Hodnocení investic v podniku.
  • 9) Analýza vnitřního prostředí podniku.
  • 10) Analýza vnějšího prostředí podniku.
  • 11) Formulování strategie podniku.
  • 12) Správa podniku a vztah mezi vlastníkem a managementem.
Literatura
  • SRPOVÁ, Jitka. Podnikatelský plán a strategie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011, 194 s. ISBN 9788024741031. URL info
  • SUCHÁNEK, Petr. Finanční management. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. ISBN 9788021042773. info
  • BLAŽEK, Ladislav a Martin LANDA. Ekonomika a řízení podniku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 96 s. ISBN 8021039604. info
Výukové metody
Předmět je koncipován formou přednášek, diskuzí, tematicky zaměřených příkladů a samostatně zpracovaného projektu v podobě podnikatelského plánu.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem formou ústní rozpravy nad písemně zpracovanou přípravou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Určeno pro zaměření - Obchod a služby.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.