PdF:FC8003 Neudržitelný rozvoj lidstva 1 - Informace o předmětu
FC8003 Neudržitelný rozvoj lidstva 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC8003/Kombi01: So 9. 11. 17:00–18:50 učebna 3, So 30. 11. 17:00–18:50 učebna 3, T. Miléř
FC8003/Prez01: každé sudé úterý 11:00–12:50 učebna 3, T. Miléř - Předpoklady
- Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 83/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech - Osnova
- 1. Člověk a životní prostředí, vznik a směřování environmentálního hnutí
- 2. Koncepce UR a mezinárodní vyjednávání (Zpráva Římského klubu, Zpráva Brundtlandové, Summit Země Rio 1992, Agenda 21, Deklarace tisíciletí)
- 3. Meadowsovo pojetí UR, Lovelockovo pojetí udržitelného ústupu, udržitelný život
- 4. Planetární hranice, globální environmentální rizika, antropocén
- 5. Globální změna klimatu, geoinženýrství, biouhel
- 6. Globalizace, mezinárodní obchod a zodpovědnost firem za environmentální rizika
- 7. Tragédie obecní pastviny
- 8. Indikátory zátěže životního prostředí, ekologická stopa
- 9. Odpojení (decoupling) zátěže životního prostředí a růstu ekonomiky
- 10. Resilience (vymezení pojmu, mechanismy, resilience vs. efektivita, resilience měst)
- 11. Hnutí Transition Towns (permakultura, komunitní projekty, potravinově, energeticky a finančně resilientní komunity)
- 12. Vzdělávací aktivita Pyramida udržitelnosti
- Poznámka: Osnova je jen rámcová, může být upravena dle aktuálních potřeb.
- Literatura
- povinná literatura
- AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013, 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. info
- MOLDAN, Bedřich. (Ne)udržitelný rozvoj : ekologie, hrozba i naděje. 2. vyd. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 141 s. ISBN 8024607697. info
- doporučená literatura
- LOVELOCK, James. Gaia vrací úder : proč se Země brání a jak ještě můžeme zachránit lidstvo. Translated by Jindra Havlíčková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 196 s. ISBN 9788020016874. info
- NÁTR, Lubomír. Rozvoj trvale neudržitelný. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005, 102 s. ISBN 8024609878. info
- MEADOWS, Donella H. Limits to growth. [s.l.]: Institut československého komitétu pro vědecké řízení, 1973, 169 s. info
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- Závěrečný online test. V diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC8003