PdF:IHVk10 Didaktika hudební výchovy 1 - Informace o předmětu
IHVk10 Didaktika hudební výchovy 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IHVk10/OS01: Pá 11. 10. 11:00–12:50 učebna 21, Pá 18. 10. 11:00–12:50 učebna 21, Pá 15. 11. 8:00–9:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- IHVk09 Praktikum z hudební výchovy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Didaktika hudební výchovy 1 je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z hudební teorie, harmonie, dějiny hudby, nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. V souladu se současnými trendy výchovy a vzdělání je pozornost věnována netradičním metodám a formám práce zaměřeným na rozvoj hudební tvořivosti a elementárního muzicírování. Dále je důraz kladen na integrativní pojetí předmětu, které přispívá k pochopení souvislostí mezi jednotlivými druhy umění.
- Výstupy z učení
- Student: • - má osvojené a v praxi dovede používat postupy při nácviku vícehlasu; • - v propojení s prvky hry na tělo rozvijí senzomotorické dovednosti, rytmickou pohotovost, vnímání pulzace a rytmického ostinata; • - orientuje se v dur tonálním systému, dovede pracovat a v praxi využívat tonální metodu písňovou • - formou hry na zobcovou flétnu dovede pracovat s motivem, jeho rozšířením do věty, periody.
- Osnova
- Vokální činnosti – postup při nácviku vícehlasu. Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Číselná metoda Čestmíra Staňka; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění. Práce s dvoutaktím, čtyřtaktím – hudební perioda, věta; předehra, mezihra, dohra k písním. Taktování – 2/4, 3/4, 4/4 takt, předtaktí (česká národní hymna). Rytmické a rytmicko–pohybové činnosti: základní prvky rytmických činností – rytmus, metrum, takt, těžká a lehká doba, tempo, ostinátní figura. Rozvoj rytmického cítění a hra na tělo. Základy hry na sopránovou zobcovou flétnu.
- Literatura
- povinná literatura
- LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN 1985.
- KLINDERA, J. Hudební nauka I., II., III. – V. Praha: ARED 2002.
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
- SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- TAYLOR, Daniela. Výběr písní ke studiu hudební výchovy. Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023, 123 s. ISBN 978-80-280-0298-5. info
- TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jana HLAVOVÁ, Blanka KNOPOVÁ a Jana ANTOŇŮ. Hravá hudební výchova 1. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 1. ročníku ZŠ. 1. vyd. Praha: Taktik International s.r.o., 2020, 100 s. ISBN 978-80-7563-253-1. info
- TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jana HLAVOVÁ, Blanka KNOPOVÁ a Jana ANTOŇŮ. Hravá hudební výchova 1. Pracovní učebnice pro 1. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: Taktik International s.r.o., 2020, 56 s. ISBN 978-80-7563-249-4. info
- TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Hana HAVELKOVÁ, David TUREK, Jana HLAVOVÁ, Blanka KNOPOVÁ a Jana ANTOŇŮ. Hravá hudební výchova 2. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 2. ročníku ZŠ. 1. vyd. Praha: Taktik International s.r.o., 2020, 112 s. ISBN 978-80-7563-254-8. info
- TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Hana HAVELKOVÁ, David TUREK, Jana HLAVOVÁ, Blanka KNOPOVÁ a Jana ANTOŇŮ. Hravá hudební výchova 2. Pracovní učebnice pro 2. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: Taktik International s.r.o., 2020, 68 s. ISBN 978-80-7563-250-0. info
- TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat : hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Illustrated by Patricie Koubská. Vydání třetí. Praha: Portál, 2014, 148 stran. ISBN 9788026206484. info
- doporučená literatura
- FROSTOVÁ, J. – VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele I. MU, Brno, 1995. FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
- JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
- TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
- LÝSEK, F. Metodika hudební výchovy 1. – 5. ročníku ZDŠ. Praha, 1975.
- JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
- Hravá hudební výchova 1 : CD 1 a 2 : k pracovní učebnici pro 1. ročník ŽŠ. Edited by Tomáš Küfhaber - Bohuš Hajduch - Kateřina Dobiášová. 1. vydání. Praha: Taktik, 2020, 2 CD. info
- Hravá hudební výchova 2 : CD 1 a 2 : k pracovní učebnici pro 2. ročník ZŠ. Edited by Tomáš Küfhaber - Kateřina Dobiášová. 1. vydání. Praha: Taktik, 2020, 2 CD. info
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
- RAKOVÁ, Milena, Ljuba ŠTÍPLOVÁ a Alena TICHÁ. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016, 178 stran. ISBN 9788026210818. info
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
- FROSTOVÁ, Jana. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : péče o hlasovou kondici učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010, 198 s. ISBN 9788073921576. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová a hlasová cvičení, jednohlasá / vícehlasá píseň – práce s textem – doprovod hrou na tělo a na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Orientace v dur tonálním systému. Student dovede pracovat a v praxi využívat tonální písňovou metodu. Rozvoj rytmických dovedností.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Typ výuky: seminář. Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři. b) Práce s textem (říkadlo, báseň) – 1 básnička – zhudebnění, ruční zápis do notové osnovy, harmonizace v levé ruce. c) 6 lidových písní a 4 umělé písně (z toho 1 píseň dvouhlasá) pro 1. a 2. ročník ZŠ: zpěv, hra na klavír a dirigování. d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur; stupnice G dur (g¹ a¹, h¹, c², d¹, e¹, fis¹, g¹) a F dur (f¹, g¹, a¹, hes¹, c¹, d¹, e¹, f¹); zahrání dvou písní s hmaty pro obě ruce, 1 píseň v úpravě pro malé děti se zachováním rytmu písně (h1, a1, g1, c2, d2). e) Písemné zpracování vlastní přípravy jedné vyučovací jednotky HV pro 1. či 2. ročník ZŠ (ve dvojici).
- Náhradní absolvování
- V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě, viz níže. Studenti, kteří se účastní v~daném semestru studijního pobytu v~rámci Erasmus Plus budou mít za úkol následující: Pravidelně si kontrolovat učební materiály v~systému IS, kde bude vyučující postupně přidávat různé podpůrné studijní materiály. Na začátku semestru bude vložen seznam písní, které si mají studenti prakticky osvojit (hrou na klavír a zpěv) a také podmínky předmětu a zápočtu. Prezenční docházka se studentů na zahraničím výjezdu netýká, ale ostatní zadané výstupy/úkoly ano. Místo povinné docházky si vypracují celkem čtyři podrobné písemné přípravy (vždy na 45 minut – jedna vyučovací jednotka) hudební výchovy, a to dvě přípravy budou určeny pro 1. ročník a další dvě přípravy pro 2. ročník ZŠ. K~přípravám studenti doloží veškeré použité zdroje, pracovní listy, kopie notací písní, básní apod. Vypracované přípravy nahrají studenti do odevzdávárny daného předmětu a informují o~tom i vyučující, a to nejpozději do konce podzimního semestru (cca poloviny prosince).
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Jako studijní opora je zpracovaná interaktivní osnova předmětu IHVk10 v ISu.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/IHVk10/index.qwarp
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IHVk10