IHVk10 Didaktika hudební výchovy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IHVk10/OS01: Pá 11. 10. 11:00–12:50 učebna 21, Pá 18. 10. 11:00–12:50 učebna 21, Pá 15. 11. 8:00–9:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
IHVk09 Praktikum z hudební výchovy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Didaktika hudební výchovy 1 je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z hudební teorie, harmonie, dějiny hudby, nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. V souladu se současnými trendy výchovy a vzdělání je pozornost věnována netradičním metodám a formám práce zaměřeným na rozvoj hudební tvořivosti a elementárního muzicírování. Dále je důraz kladen na integrativní pojetí předmětu, které přispívá k pochopení souvislostí mezi jednotlivými druhy umění.
Výstupy z učení
Student: • - má osvojené a v praxi dovede používat postupy při nácviku vícehlasu; • - v propojení s prvky hry na tělo rozvijí senzomotorické dovednosti, rytmickou pohotovost, vnímání pulzace a rytmického ostinata; • - orientuje se v dur tonálním systému, dovede pracovat a v praxi využívat tonální metodu písňovou • - formou hry na zobcovou flétnu dovede pracovat s motivem, jeho rozšířením do věty, periody.
Osnova
  • Vokální činnosti – postup při nácviku vícehlasu. Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Číselná metoda Čestmíra Staňka; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění. Práce s dvoutaktím, čtyřtaktím – hudební perioda, věta; předehra, mezihra, dohra k písním. Taktování – 2/4, 3/4, 4/4 takt, předtaktí (česká národní hymna). Rytmické a rytmicko–pohybové činnosti: základní prvky rytmických činností – rytmus, metrum, takt, těžká a lehká doba, tempo, ostinátní figura. Rozvoj rytmického cítění a hra na tělo. Základy hry na sopránovou zobcovou flétnu.
Literatura
    povinná literatura
  •  LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004.  SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN 1985.
  • KLINDERA, J. Hudební nauka I., II., III. – V. Praha: ARED 2002.
  •  HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
  •  SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
  • TAYLOR, Daniela. Výběr písní ke studiu hudební výchovy. Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023, 123 s. ISBN 978-80-280-0298-5. info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jana HLAVOVÁ, Blanka KNOPOVÁ a Jana ANTOŇŮ. Hravá hudební výchova 1. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 1. ročníku ZŠ. 1. vyd. Praha: Taktik International s.r.o., 2020, 100 s. ISBN 978-80-7563-253-1. info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jana HLAVOVÁ, Blanka KNOPOVÁ a Jana ANTOŇŮ. Hravá hudební výchova 1. Pracovní učebnice pro 1. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: Taktik International s.r.o., 2020, 56 s. ISBN 978-80-7563-249-4. info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Hana HAVELKOVÁ, David TUREK, Jana HLAVOVÁ, Blanka KNOPOVÁ a Jana ANTOŇŮ. Hravá hudební výchova 2. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 2. ročníku ZŠ. 1. vyd. Praha: Taktik International s.r.o., 2020, 112 s. ISBN 978-80-7563-254-8. info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Hana HAVELKOVÁ, David TUREK, Jana HLAVOVÁ, Blanka KNOPOVÁ a Jana ANTOŇŮ. Hravá hudební výchova 2. Pracovní učebnice pro 2. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: Taktik International s.r.o., 2020, 68 s. ISBN 978-80-7563-250-0. info
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat : hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Illustrated by Patricie Koubská. Vydání třetí. Praha: Portál, 2014, 148 stran. ISBN 9788026206484. info
    doporučená literatura
  • FROSTOVÁ, J. – VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele I. MU, Brno, 1995. FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • LÝSEK, F. Metodika hudební výchovy 1. – 5. ročníku ZDŠ. Praha, 1975.
  • JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
  • Hravá hudební výchova 1 : CD 1 a 2 : k pracovní učebnici pro 1. ročník ŽŠ. Edited by Tomáš Küfhaber - Bohuš Hajduch - Kateřina Dobiášová. 1. vydání. Praha: Taktik, 2020, 2 CD. info
  • Hravá hudební výchova 2 : CD 1 a 2 : k pracovní učebnici pro 2. ročník ZŠ. Edited by Tomáš Küfhaber - Kateřina Dobiášová. 1. vydání. Praha: Taktik, 2020, 2 CD. info
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
  • RAKOVÁ, Milena, Ljuba ŠTÍPLOVÁ a Alena TICHÁ. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016, 178 stran. ISBN 9788026210818. info
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
  • FROSTOVÁ, Jana. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : péče o hlasovou kondici učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010, 198 s. ISBN 9788073921576. info
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – dechová a hlasová cvičení, jednohlasá / vícehlasá píseň – práce s textem – doprovod hrou na tělo a na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Orientace v dur tonálním systému. Student dovede pracovat a v praxi využívat tonální písňovou metodu. Rozvoj rytmických dovedností.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: Typ výuky: seminář. Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři. b) Práce s textem (říkadlo, báseň) – 1 básnička – zhudebnění, ruční zápis do notové osnovy, harmonizace v levé ruce. c) 6 lidových písní a 4 umělé písně (z toho 1 píseň dvouhlasá) pro 1. a 2. ročník ZŠ: zpěv, hra na klavír a dirigování. d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur; stupnice G dur (g¹ a¹, h¹, c², d¹, e¹, fis¹, g¹) a F dur (f¹, g¹, a¹, hes¹, c¹, d¹, e¹, f¹); zahrání dvou písní s hmaty pro obě ruce, 1 píseň v úpravě pro malé děti se zachováním rytmu písně (h1, a1, g1, c2, d2). e) Písemné zpracování vlastní přípravy jedné vyučovací jednotky HV pro 1. či 2. ročník ZŠ (ve dvojici).
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě, viz níže. Studenti, kteří se účastní v~daném semestru studijního pobytu v~rámci Erasmus Plus budou mít za úkol následující: Pravidelně si kontrolovat učební materiály v~systému IS, kde bude vyučující postupně přidávat různé podpůrné studijní materiály. Na začátku semestru bude vložen seznam písní, které si mají studenti prakticky osvojit (hrou na klavír a zpěv) a také podmínky předmětu a zápočtu. Prezenční docházka se studentů na zahraničím výjezdu netýká, ale ostatní zadané výstupy/úkoly ano. Místo povinné docházky si vypracují celkem čtyři podrobné písemné přípravy (vždy na 45 minut – jedna vyučovací jednotka) hudební výchovy, a to dvě přípravy budou určeny pro 1. ročník a další dvě přípravy pro 2. ročník ZŠ. K~přípravám studenti doloží veškeré použité zdroje, pracovní listy, kopie notací písní, básní apod. Vypracované přípravy nahrají studenti do odevzdávárny daného předmětu a informují o~tom i vyučující, a to nejpozději do konce podzimního semestru (cca poloviny prosince).
Navazující předměty
Informace učitele
Jako studijní opora je zpracovaná interaktivní osnova předmětu IHVk10 v ISu.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/IHVk10/index.qwarp
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IHVk10