IVVk03 Umění a tvorba 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Andrea Herzanová (cvičící)
Mgr. Anna Königová (cvičící)
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je rozvoj vlastního tvůrčího potenciálu studentů tak, aby byli schopni své dovednosti a poznatky z výtvarné tvorby aplikovat v didaktické přípravě a pedagogické praxi. Formou výtvarných etud budeme ve studentech rozvíjet kreativitu a schopnost sebereflexe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen experimentovat s výtvarnými vyjadřovacími prostředky, uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci.
Osnova
  • Seznámení s iniciačními výtvarnými díly (teoretická východiska). Osvojení elementárních výtvarných dovedností a jejich aktivní využití ve vlastní tvorbě. Osvojení terminologie různých výtvarných vyjadřovacích prostředků. Experimenty s různými materiály a instrumenty, zkoumání výrazových vlastností výtvarných prostředků. Reflexe vlastní tvorby i tvorby vnímané – rozvíjení komunikačních dovedností s důrazem na etiku formulování postojů a odbornou terminologii.
Literatura
    povinná literatura
  • Stadlerová, H. & kol. (2010). ZOP Zkušenost, odbornost a praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU PdF.
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1996, 87 s. ISBN 80-85808-30-7. info
    doporučená literatura
  • Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha: TRITON.
  • Roeselová, V. (2000). Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH.
  • ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 165 s. ISBN 8004255558. info
Výukové metody
Aktivizační a inspirační metody, metody podporující tvůrčí myšlení a řešení problému, výtvarná hra a experiment. Formy výuky: ve škole (v rámci seminářů, osobní konzultace apod.), ale také v galeriích (workshopy galerijní animace, výstavy, umělecké akce apod.) a část online v synchronní (on-line individuální či skupinové konzultace) či asynchronní podobě (domácí zadání, virtuální prostor pro sdílení tvorby, vnímání tvorby ostatních a vzájemných interpretací a interakcí).
Metody hodnocení
praktické tvůrčí aktivity zadávané ve výuce, aktivní účast ve výuce na fakultě (100 %), splnění domácích zadání a jejich včasné odevzdání.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.