IVVk02 Umění a tvorba 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Andrea Herzanová (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVVk02/KombiSem01: Pá 20. 9. 8:00–9:50 učebna 13, Pá 18. 10. 8:00–9:50 učebna 13, Pá 15. 11. 8:00–9:50 učebna 13, Pá 29. 11. 8:00–9:50 učebna 13, A. Herzanová
IVVk02/PrezSem01: Čt 12:00–13:50 učebna 13, P. Novotná
IVVk02/PrezSem02: St 8:00–9:50 učebna 13, A. Herzanová
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj vlastního tvůrčího potenciálu studentů tak, aby byli schopni své dovednosti a poznatky z výtvarné tvorby aplikovat v didaktické přípravě a pedagogické praxi. Formou výtvarných etud na dané téma budeme ve studentech rozvíjet kreativitu a schopnost sebereflexe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen experimentovat s výtvarnými vyjadřovacími prostředky, uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci.
Osnova
  • Seznámení s iniciačními výtvarnými díly (teoretická východiska). Praktická výtvarná aktivita (metodické zázemí). Osvojení elementárních výtvarných dovedností a jejich aktivní využití ve vlastní tvorbě. Experimenty s různými materiály a instrumenty, zkoumání výrazových vlastností výtvarných prostředků. Reflexe vlastní tvorby i tvorby vnímané – rozvíjení komunikačních dovedností s důrazem na etiku formulování postojů a odbornou terminologii.
Literatura
  • FRANCOVÁ, Jana. FK15 Umění autorské knihy a výtvarná výchova. 1. vydání. Masarykova univerzita, 2016, 207 s. ISBN 978-80-210-8471-1. info
  • Pedagogický náčrtník. Edited by Paul Klee, Translated by Anita Pelánová. Vyd. v tomto překladu 1. Praha: Triáda, 1999, 73 s. ISBN 8086138151. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Nakladatelství MU v Brně, 1999, 125 s. svazek 72, spisy PedF MU V Brně. ISBN 80-210-2079-2. info
  • KLEE, Paul. Čáry. Translated by Ivan Wernisch. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1990, 171 s. ISBN 8020701125. info
Výukové metody
Aktivizační a inspirační metody, metody podporující tvůrčí myšlení a řešení problému, výtvarná hra a experiment. Formy výuky: ve škole (v rámci seminářů, osobní konzultace apod.), ale také v galeriích (workshopy galerijní animace, výstavy, umělecké akce apod.) a část online v synchronní (on-line individuální či skupinové konzultace) či asynchronní podobě (domácí zadání, virtuální prostor pro sdílení tvorby, vnímání tvorby ostatních a vzájemných interpretací a interakcí).
Metody hodnocení
praktické tvůrčí výstupy zadávané ve výuce, aktivní účast ve výuce na fakultě (100 %), splnění domácích zadání a jejich včasné odevzdání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IVVk02