PdF:IVVk02 Umění a tvorba 1 - Informace o předmětu
IVVk02 Umění a tvorba 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/.7. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jana Francová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Němcová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milada Sommerová (cvičící) - Garance
- MgA. Jana Francová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVVk02/01: Pá 20. 9. 12:00–13:50 učebna 15, Pá 27. 9. 8:00–9:50 učebna 15, Pá 25. 10. 12:00–13:50 učebna 15, Pá 22. 11. 8:00–9:50 učebna 15, M. Sommerová
IVVk02/02: Pá 11. 10. 12:00–13:50 učebna 15, Pá 25. 10. 8:00–9:50 učebna 15, Pá 15. 11. 8:00–9:50 učebna 15, Pá 6. 12. 12:00–13:50 učebna 15, M. Sommerová - Předpoklady
- Elementární kreslířské dovednosti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Umění jako základ estetických a duchovních hodnot společnosti je impulsem pro rozvoj vlastních výtvarných aktivit, které rozvíjejí celistvost člověka. Vybraná umělecká díla budou sloužit jako teoretický a inspirační zdroj pro praktické výtvarné činnosti. Počátek výtvarných aktivit je zaměřen na použití linky a bodu, které jsou základem kresby a grafiky. Praktické výtvarné činnosti budou rozvíjet vyjádření rytmu, kontrastu, struktury a dalších základních kompozičních principů. Cílem předmětu je rozvoj vlastního tvůrčího potenciálu studentů tak, aby byli schopni své dovednosti a poznatky z výtvarné tvorby aplikovat v didaktické přípravě a pedagogické praxi. Formou výtvarných etud na dané téma budeme ve studentech rozvíjet kreativitu a schopnost sebereflexe. Po absolvování předmětu budou studenti schopni použít výrazové vlastnosti výtvarných médií se zaměřením na linku, ovládat elementární výtvarné dovednosti a aktivně je využívat ve vlastní tvorbě.
- Výstupy z učení
- Studenti si osvojí konkrétní výtvarné postupy, projeví základní znalost odborné terminologie. Po absolvování předmětu budou schopni použít výrazové vlastnosti výtvarných médií v ploše, ovládat elementární výtvarné dovednosti a aktivně je využívat ve vlastní tvorbě. Student vytvoří kresebnou řadu 15 prací, kterou zkonzultuje. Alespoň 4 z těchto prací budou tematicky nebo reflektivně navázány na tvorbu konkrétního umělce.
- Osnova
- Seznámení s iniciačními výtvarnými díly (teoretická východiska). Praktická výtvarná aktivita směřující k použití linky (metodické zázemí). Osvojení elementárních výtvarných dovedností a jejich aktivní využití ve vlastní tvorbě. Osvojení terminologie vyjadřovacích prostředků kresby a příbuzných oborů (zejména grafiky). Experimenty s různými materiály a instrumenty, zkoumání výrazových vlastností výtvarných prostředků. Reflexe vlastní tvorby i tvorby vnímané – rozvíjení komunikačních dovedností s důrazem na etiku formulování postojů a odbornou terminologii.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hazuková, H. & P. Šamšula. (2005). Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
- Výukové metody
- praktické činnosti, teoretická příprava
- Metody hodnocení
- obhajoba vlastní tvorby, test (znalost terminologie)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/IVVk02