IVVk02 Umění a tvorba 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.7. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jana Francová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Němcová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milada Sommerová (cvičící)
Garance
MgA. Jana Francová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVVk02/01: Pá 20. 9. 12:00–13:50 učebna 15, Pá 27. 9. 8:00–9:50 učebna 15, Pá 25. 10. 12:00–13:50 učebna 15, Pá 22. 11. 8:00–9:50 učebna 15, M. Sommerová
IVVk02/02: Pá 11. 10. 12:00–13:50 učebna 15, Pá 25. 10. 8:00–9:50 učebna 15, Pá 15. 11. 8:00–9:50 učebna 15, Pá 6. 12. 12:00–13:50 učebna 15, M. Sommerová
Předpoklady
Elementární kreslířské dovednosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Umění jako základ estetických a duchovních hodnot společnosti je impulsem pro rozvoj vlastních výtvarných aktivit, které rozvíjejí celistvost člověka. Vybraná umělecká díla budou sloužit jako teoretický a inspirační zdroj pro praktické výtvarné činnosti. Počátek výtvarných aktivit je zaměřen na použití linky a bodu, které jsou základem kresby a grafiky. Praktické výtvarné činnosti budou rozvíjet vyjádření rytmu, kontrastu, struktury a dalších základních kompozičních principů. Cílem předmětu je rozvoj vlastního tvůrčího potenciálu studentů tak, aby byli schopni své dovednosti a poznatky z výtvarné tvorby aplikovat v didaktické přípravě a pedagogické praxi. Formou výtvarných etud na dané téma budeme ve studentech rozvíjet kreativitu a schopnost sebereflexe. Po absolvování předmětu budou studenti schopni použít výrazové vlastnosti výtvarných médií se zaměřením na linku, ovládat elementární výtvarné dovednosti a aktivně je využívat ve vlastní tvorbě.
Výstupy z učení
Studenti si osvojí konkrétní výtvarné postupy, projeví základní znalost odborné terminologie. Po absolvování předmětu budou schopni použít výrazové vlastnosti výtvarných médií v ploše, ovládat elementární výtvarné dovednosti a aktivně je využívat ve vlastní tvorbě. Student vytvoří kresebnou řadu 15 prací, kterou zkonzultuje. Alespoň 4 z těchto prací budou tematicky nebo reflektivně navázány na tvorbu konkrétního umělce.
Osnova
  • Seznámení s iniciačními výtvarnými díly (teoretická východiska). Praktická výtvarná aktivita směřující k použití linky (metodické zázemí). Osvojení elementárních výtvarných dovedností a jejich aktivní využití ve vlastní tvorbě. Osvojení terminologie vyjadřovacích prostředků kresby a příbuzných oborů (zejména grafiky). Experimenty s různými materiály a instrumenty, zkoumání výrazových vlastností výtvarných prostředků. Reflexe vlastní tvorby i tvorby vnímané – rozvíjení komunikačních dovedností s důrazem na etiku formulování postojů a odbornou terminologii.
Literatura
    doporučená literatura
  • Hazuková, H. & P. Šamšula. (2005). Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Výukové metody
praktické činnosti, teoretická příprava
Metody hodnocení
obhajoba vlastní tvorby, test (znalost terminologie)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.