MSBP_KI2 Klavírní improvizace 2

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Ryšánková (cvičící)
Garance
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
MSBP_KI1 Klavírní improvizace 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si principy klavírní improvizace a využít základní stylizace při doprovodu lidových a umělých písní. Student bude schopen využít klavírního doprovodu při hlasových cvičeních a na základě nabytých znalostí hrát písně se zpěvem s přihlédnutím na potřeby hlasové výchovy.
Osnova
  • Mollové stupnice (harmonické) a akordy: a, e, h, d, g, c, f.
  • Mollová kadence od bílých kláves.
  • Modulace přes dominantní septakord.
  • Hlasová cvičení v durových tóninách s použitím tóniky a subdominanty v doprovodu.
  • Lidové a umělé písně.
  • Interpretace dvou přednesových skladeb z doporučené literatury.
Literatura
    povinná literatura
  • RYŠÁNKOVÁ, Dagmar. VÝBĚR PÍSNÍ PRO KLAVÍRNÍ IMPROVIZACI OBORU UČITELSTVÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 99 s. ISBN 978-80-210-5726-5. info
    neurčeno
  • KNOPOVÁ, Blanka a Božena KÜFHABEROVÁ. Základy klavírní improvizace, využití klavírní hry v hudebních činnostech na ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 127 s. ISBN 8021011955. info
  • Kleinová, Eliška – Laudová, Věra. Klavírní škola pro SPgŠ. Praha: Supraphon 1986.
  • Košťál, Arnošt. Červená Karkulka. Praha: Supraphon 1971.
  • Košťál, Arnošt. Perníková chaloupka. Praha: Supraphon 1971.
  • Eben, Petr. Svět malých. Praha: Supraphon 1981.
  • Mouryc, František. Hrajeme si, zpíváme - Zpěvník lidových písní. Praha: Kvarta 1993.
  • Hanuš, Jan - Kalabis, Viktor. Skřivánek - Sborník písní pro MŠ. Praha: PANTON 1973.
  • Malým zpěvákům - Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986.
Výukové metody
Osvojování technických cvičení (mollové stupnice a akordy). Praktické využití kadencí, modulace a základních stylizací při klavírním doprovodu písní a hlasových cvičení.
Metody hodnocení
Typ výuky: cvičení. Ukončení: zápočet. Praktické ukončení - požadavky k zápočtu: mollové stupnice a akordy: a, e, h, d, g, c, f. Mollová kadence od bílých kláves. Hra základních hlasových cvičení v durových tóninách po půltónech s použitím tóniky a subdominanty v doprovodu s modulací přes D7. Vedlejší harmonické funkce - II. a VI. stupeň v tóninách C, D, Es, E, F a G dur. Transpozice písní do blízkých tónin. Hra 25 písní s předehrou a zpěvem. Interpretace dvou přednesových skladeb z doporučené literatury. Povinnost navštěvovat výuku. 85% účast.
Navazující předměty
Informace učitele
Studenti, kteří si zapisují předmět opakovaně, se přihlásí k vyučujícímu, u kterého předmět již studovali.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/MSBP_KI2