NJ_M001 Didaktika pro učitele němčiny 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 12 hodin v kombinované formě. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M001/Kombi01: Pá 27. 9. 10:00–11:50 učebna 10, Pá 11. 10. 10:00–11:50 učebna 10, Pá 25. 10. 10:00–11:50 učebna 62, Pá 8. 11. 10:00–11:50 učebna 62, Pá 22. 11. 10:00–11:50 učebna 62, Pá 6. 12. 10:00–11:50 učebna 62, V. Janíková
NJ_M001/Prez01: Út 10:00–11:50 učebna 51, P. Marečková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Ziel des Kurses ist es, Vertiefung der Kenntnisse über den aktuellen didaktischen Ansatz des Fremdsprachenunterrichts, Vertrautmachen mit den aktuellen Lehrplandokumenten zum Fremdsprachenunterricht (Rahmenbildungsprogramm für Grundbildung, Begleitband zum Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen), Entwicklung der Fähigkeit zur Vermittlung von Sprachmitteln im schulischen Deutschunterricht, eigene Unterrichtsmaterialien zu erstellen, der Selbstreflexion und Reflexion der Unterrichtspraxis und des didaktischen Denkens.

Cílem předmětu je prohloubení znalostí o aktuálním didaktickém přístupu k výuce cizích jazyků, seznámení se s aktuálními kurikulárními dokumenty s ohledem na jazykové vzdělávání (RVP ZV, Dodatek ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky), rozvoj schopnosti zprostředkovat jazykové prostředky ve školní výuce německého jazyka, vytvářet vlastní učební materiály,plánovat a připravovat výuku, sebereflexe a reflexe pedagogické praxe a didaktického myšlení.
Výstupy z učení
Nach Abschluss des Kurses sind die Studierenden in der Lage:
• die sprachenpolitischen Maßnahmen und Regeln hinsichtlich des Bildungswesen zu beschreiben, die Prinzipien des modernen Fremdsprachenunterrichts zu identifizieren und curriculare Dokumente zu analysieren;
• die gewonnenen theoretischen Kenntnisse über die Sprachvermittlungsmethoden in Bezug auf Sprachmittel in die Praxis umzusetzen;
• den Unterricht zu planen und vorzubereiten;
• die Prinzipien der Individualisierung und Differenzierung bei der Unterrichtsplanung zu berücksichtigen;
• die Prinzipien der Tertiärsprachendidaktik (Deutsch als zweite Fremdsprache nach Englisch) zu identifizieren, zu beschreiben und im Unterricht umzusetzen;
• über den eigenen Unterricht nachzudenken und Selbstreflexion zu entwickeln.

Studující budou po absolvování předmětu schopni:
• popsat jazykovou politiku a pravidla týkající se vzdělávání, určit zásady moderní výuky cizích jazyků a analyzovat kurikulární dokumenty;
• uplatnit v praxi získané teoretické poznatky o metodách výuky cizích jazyků s ohledem na jazykové prostředky;
• plánovat a připravovat výuku;
• zohlednit zásady individualizace a diferenciace při plánování výuky;
identifikovat a popsat principy didaktiky dal39ho ciz9ho jazyka (němčina jako další cizí jazyk po angličtině) a uplatnit je ve výuce;
• reflektovat vlastní výuku a rozvíjet sebereflexi.
Osnova
  • •Europäische und tschechische Sprachenpolitik im Bildungswesen;
  • • Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Sprachen, Begleitband zum Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen, Rahmenlehrplan für den Primarbereich;
  • • Sprachcurriculum;
  • • Prinzipien des zeitgenössischen Ansatzes für den Fremdsprachenunterricht;
  • Tertiärsprachendidaktik;
  • • Planung und Vorbereitung des Unterrichts;
  • • Sozialformen des Unterrichts;
  • • Vermittlung der richtigen Aussprache;
  • • Grammatikvermittlung;
  • • Wortschatzvermittlung;
  • • Individualisierung und Differenzierung des Fremdsprachenunterrichts;
  • • Reflexion und Selbstreflexion.
  • • Evropská a česká jazyková politika v oblasti vzdělávání;
  • • Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Dodatek ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání;
  • • Jazykové kurikulum;
  • • Principy současného přístupu k výuce cizích jazyků;
  • • Didaktika dalšího cizího jazyka;
  • • Plánování a příprava výuky;
  • • Organizační formy výuky;
  • • Zprostředkování správné výslovnosti;
  • • Zprostředkování gramatiky;
  • • Zprostředkování slovní zásoby;
  • • Individualizace a diferenciace výuky cizích jazyků;
  • • Reflexe a sebereflexe.
Literatura
    povinná literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 175 s. ISBN 978-80-210-5035-8. info
    doporučená literatura
  • DLL-Reihe von Goethe Institut - dostupné v knihovně podle názvů jednotlivých dílů. Přehled je zde: https://www.klett-sprachen.de/dll-deutsch-lehren-lernen/r-1/82#reiter=titel&niveau=A0
  • BRINITZER, Michaela, Hans-Jürgen HANTSCHEL, Sandra KROEMER, Monika MÖLLER-FRORATH a Lourdes ROS-EL-HOSNI. DaF unterrichten : Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 200 stran. ISBN 9783126753081. info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Hans-Jürgen Krumm - Eva Burwitz-Melzer - Grit M. 6., völlig überarbeitete u. Tübingen: A. Francke Verlag, 2016, xxi, 692. ISBN 9783825286552. info
  • SORGER, Brigitte a Věra JANÍKOVÁ. Mehrsprachigkeit in der Tschechischen Republik am Beispiel Deutsch nach Englisch. Brno: Tribun EU, 2011, 148 s. ISBN 978-80-263-0203-2. info
    neurčeno
  • Handbuch Methoden im Fremdsprachenunterricht. Edited by Wolfgang Hallet - Frank G. Königs - Hélène Martinez. 1. Auflage. Hannover: Klett/Kallmeyer, 2020, 527 stran. ISBN 9783772712289. info
  • SORGER, Brigitte, Tomáš KÁŇA, Věra JANÍKOVÁ, Sandra REITBRECHT a Alice BRYCHOVÁ. Schreiben in mehreren Sprachen: Deutsch nach Englisch: Mehrsprachigkeit und ihr Einfluss auf die Textkompetenz. 1. vyd. Brno: Tribun EU, 2013, 358 s. ISBN 978-80-263-0558-3. info
Výukové metody
Vorlesung; Diskussion; Präsentation;

Přednáška; diskuse; prezentace;
Metody hodnocení
2 schritliche Hausaufgaben (Unterrichtsvorbereitung, Unterrichtsaktivität); Präsentation einer Unterrichtsaktivität); Seminararbeit

Zpracování 2 písemných domácích úloh (příprava na vyučovací jednotku, výuková aktivita); prezentace výukové aktivity; seminární práce
Náhradní absolvování
Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Eine mögliche Anerkennung der Lehrveranstaltung (für einen Kurs an der Gastuniversität) sollte vor Semesterbeginn mit dem/der Lehrenden besprochen werden.

Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru. Případné uznání předmětu (za předmět na zahraniční univerzitě) je vhodné zkonzultovat s~vyučující/m před začátkem semestru.

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Die Unterstützung des Lernens und der Selbstreflexion für kombinierte Studierende findet während der regulären Kontaktzeiten statt. Außerhalb dieser Zeiten können die Studierenden die Lehrende/den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder während der Sprechstunden kontaktieren oder eine Online-Besprechung in MS Teams vereinbaren. Kontaktinformationen und aktuelle Sprechstunden-Termine finden Sie im IS auf der persönlichen Seite des/der Lehrenden.


Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím emailu, v konzultačních hodinách či si domluvit online konzultaci v MS Teams. Kontaktní informace a vypsané konzultační hodiny naleznete v ISu na osobní stránce vyučující/ho.


https://moodlinka.ics.muni.cz/support/login/login.html?errorcode=4
Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2683
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_M001