PdF:OVp114N Globální problémy lidstva - Informace o předmětu
OVp114N Globální problémy lidstva
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 20. 2. 8:00–9:50 učebna 32, Čt 27. 2. 8:00–9:50 učebna 32, Čt 6. 3. 8:00–9:50 učebna 32, Čt 13. 3. 8:00–9:50 učebna 32, Čt 20. 3. 8:00–9:50 učebna 32, Čt 27. 3. 8:00–9:50 učebna 32
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
OVp114N/02: Po 17. 2. 14:00–15:50 učebna 78, Po 24. 2. 14:00–15:50 učebna 78, Po 3. 3. 14:00–15:50 učebna 78, Po 10. 3. 14:00–15:50 učebna 78, Po 17. 3. 14:00–15:50 učebna 78, Po 24. 3. 14:00–15:50 učebna 78, S. Novák
OVp114N/03: Út 18. 2. 11:00–12:50 učebna 30, Út 25. 2. 11:00–12:50 učebna 30, Út 4. 3. 11:00–12:50 učebna 30, Út 11. 3. 11:00–12:50 učebna 30, Út 18. 3. 11:00–12:50 učebna 30, Út 25. 3. 11:00–12:50 učebna 30, S. Novák - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-OV2) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Vysvětlit hlavní globální problémy člověka jako nedílnou součást globální výchovy; vytvořit realistický vztah člověka jako jednotlivce i společnosti k možnostem společenského i přírodního prostředí.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen sestavit komplexní charakteristiku základních faktorů utvářejících vztahy člověka v rámci jeho života na Zemi.
- Osnova
- 1. Postavení člověka na Zemi a rozvoj lidské společnosti. 2. Globalizace jako ekonomický, společenský a kulturní proces. 3. Přírodní a společenské poměry na Zemi jako zdroj i bariéra globalizace. 4. Lidská populace na Zemi v procesu globalizace. 5. Udržitelnost současné konzumní společnosti v populačním i spotřebním růstu. 6. Rozvoj lidské civilizace jako příčina nebo nástroj řešení globálních problémů? 7. Globální problémy lidstva v horizontální i vertikální propojenosti. 8. Problém nedostatku potravy a jeho vliv na lidskou společnost. 9. Nemoci jako problém bohatého i méně rozvinutého světa. 10. Globální ohrožení člověka válkami. 11. Ohrožení lidské společnosti přírodními katastrofami. 12. Globalizace a civilizační problémy lidstva a jejich zařazení ve výuce na ZŠ.
- Literatura
- povinná literatura
- SLEPIČKOVÁ, Lenka. Addressing diversity and global issues in the public primary education: Global Storylines approach and its effects on learners and teachers. In ECER 2015, Budapest, Education and Transition - Contributions from Educational Research. 2015. URL info
- doporučená literatura
- Global crises and the crisis of global leadership. Edited by Stephen Gill. New York: Cambridge University Press, 2012, xvi, 299. ISBN 9781107674967. URL info
- MURPHY, Alexander B. a H. J. de. BLIJ. Human geographyculture, society and space. 6th ed. New York: John Wiley & Sons, 1999, xii, 508 s. ISBN 0-471-24208-X. info
- MULLER, Peter O. a Harm Jan DE BLIJ. Geography : realms, regions, and concepts. 7th ed. New York: John Wiley & Sons, 1994, xii, 591. ISBN 0471580899. info
- Úvod do studia planety Země. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 365 s. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- závěrečné kolokvium
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/OVp114N