PdF:SA4BP_VVC2 Výchova mimo vyučování 2 - Informace o předmětu
SA4BP_VVC2 Výchova mimo vyučování 2 - Metodika volnočasových aktivit
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SA4BP_VVC2/01: Út 17:35–20:10 učebna 33, M. Kurowski
- Předpoklady
- Předmět je určen pro studenty prezenční formy bakalářského studia oboru Sociálně pedagogické asistentsví. Každý student/ka vypracuje čtvrtletní plán aktivit = cca 10 setkání (pokud nebude určeno jinak) a dále vypracuje min. 10 metodických listů ke zvoleným volnočasovým aktivitám a jednu aktivitu představí názorně spolužákům v semináři. Po zpracování a po průběhu aktivity provede student/tka vlastní reflexi, poté proběhne reflexe skupiny.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Seminář navazuje na předmět Výchova ve volném čase (přednáška) a je zaměřen na metodickou přípravu praktických činností ve volném čase, plánovaní a přípravu pobytů ve volném čase (táborů, soustředění pro děti, klienty apod.). Smyslem seminárních cvičení je seznámit studenty s rozmanitou škálou volnočasových aktivit, a to primárně s ohledem na jejich metodickou přípravu, která reflektuje charakter činnost, věk účastníků, obtížnost atd. Každá aktivita musí mít jasně formulovaný cíl (čeho chceme dosáhnout). Tento cíl by v sobě měl zahrnovat vždy oba aspekty – vzdělávací a výchovný. Tyto aspekty ale nemusí být vždy v rovnováze. Některé aktivity mohou být zaměřeny spíše na osvojení znalostí, dovedností a vědomostí, jiné na vytvoření, případně upevnění vzájemných vztahů nebo na zdokonalení osobních charakterových vlastností účastníků. Důležité je, aby oba aspekty byly zohledněny.
- Osnova
- Tematické okruhy volnočasových činností/ aktivit/ úkolů: 1.Sportovní aktivity (student/ka má za úkol zpracovat metodiku sportovních aktivit, které jsou něčím zajímavé a netradiční. Lze vytvořit návrh různých aktivit nebo rozvoj jedné sportovní aktivity). 2.Výtvarné a rukodělné činnosti (student/ka má za úkol zpracovat metodiku výtvarných a rukodělných aktivit, které jsou něčím zajímavé a netradiční. V metodických listech je nutné zohlednit věk účastníků a zákonitosti jejich psychického vývoje). 3.Aktivizace seniorů, volnočasové činnosti pro seniory (student/ka má za úkol zpracovat metodiku aktivit pro seniory, je nutné zohlednit a na semináři představit zákonitosti vývojové psychologie této sociální skupiny). 4.Umělecké činnosti (foto, video, zpěv, tanec: student/ka má za úkol zpracovat metodiku uměleckých činností, které jsou něčím zajímavé, netradiční a mohly by ostatní spolužáky obohatit). 5.Činnosti směřující k rozvoji tvořivosti (student/ka má za úkol zpracovat metodiku činností, které směřují k rozvoji tvořivosti, je žádoucí a možné využití různých multimediálních nástrojů. V metodických listech je nutné zohlednit věk účastníků a zákonitosti jejich psychického vývoje). 6.Aktivity s tématikou globálního rozvojového vzdělávání (student/ka má za úkol zpracovat metodiku činností směřujících k tématům GRV, pro tento úkol je vhodné využít/ recyklovat předměty denní potřeby atd.) 7.Volnočasové aktivity zaměřené na nejrůznější svátky a tradice v roce (student/ka má za úkol zpracovat metodiku aktivit, které jsou tematicky zaměřené na nejrůznější svátky v průběhu roku. V metodických listech je nutné zohlednit věk účastníků a zákonitosti jejich psychického vývoje). 8.Terapeutické aktivity (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie…): student/ka má za úkol zpracovat metodiku aktivit, které jsou terapeutického charakteru. Součástí úkolu je vysvětlit a popsat terapeutickou složku činnosti. 9.Návrh volnočasového zařízení (student/ka zpracuje návrh podoby volnočasového zařízení, které v ČR zatím neexistuje či není dostupné v určitém regionu, kde jej navrhuje. Návrh bude obsahovat: cílové zaměření zařízení, cílovou skupinu, specifikaci zaměstnanců a motivaci pro jeho existenci, dále bude projekt zařízení obsahovat: zájmové sekce, tvůrčí týmy, prostorové zajištění, pravidla chování v zařízení atd.). 10.Návrh programu desetidenního pobytu (student/ka si připraví plán dlouhodobější výchovně-vzdělávacích akce pobytového typu. Vybraný student/tka vypracuje desetidenní podrobný program tábora/školy v přírodě se všemi náležitostmi. Součástí plánu je: organizační zabezpečení – hygienické směrnice, požadavky na pedagogické vedení, dokumentace; dále vymezení délky tábora, cílové skupiny, počtu účastníků, místa pobytu, programové náplně, celotáborové motivace, materiálního zabezpečení atd. Pobytová akce musí být netradiční formou představena na semináři spolužákům.) Dále: 11.Vaření (student/ka má za úkol zpracovat metodiku činností spojených s kulinářských uměním, tzn. příprava pokrmů a pochutin. Pro tento úkol je zásadní využít minimálních finančních nákladů. Na jednu aktivitu je povoleno využít ingrediencí max. za 30 Kč).
- Literatura
- PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
- NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 119 s. ISBN 80-7315-012-3. info
- NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. info
- PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
- PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
- VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogiky zážitku. Brno : MU, 1992.
- VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 176 s. ISBN 80-901737-9-9. info
- Časopis Vychovávateľ. Bratislava : Educatio. ISSN 0139-6919.
- Časopis Gymnasion. Praha : Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.
- ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. info
- ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 223 s. ISBN 80-7178-235-1. info
- ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez, 1998, 363 s. ISBN 80-86061-16-7. info
- CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL a Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting, 1997, 301 s. ISBN 80-85421-18-6. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 174 s. ISBN 80-7178-042-1. info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992, 193 s. ISBN 80-85194-52-X. info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-51-1. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1991, 178 stran. ISBN 8020401881. info
- BAKALÁŘ, Eduard a Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto, 1987, 194 s. : i. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia, 1987, 629 stran. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1986, 573 s. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1980. info
- MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce, 1978, 208 s. URL info
- BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976, 194 stran. URL info
- ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973, 242 s. URL info
- HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971, 226 s. info
- ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1969, 264 s. URL info
- ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Praha: Mladá fronta, 1968, 246 s. URL info
- Výukové metody
- Praktická výuka, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: 1.Aktivní účast na semináři 2.Vypracování a odevzdání plánu volnočasových činností (10 setkání) a jejich metodického zpracování (metodický list min. 1 strana A4, velikost písma 12, dle charakteru činnosti kresby, nákresy, notové záznamy apod.); praktická realizace aktivity v semináři s důrazem na kvalitu metodického provedení; po schválení vyučující možnost zaslat metodický plán aktivit v elektronické podobě do moodlinky nejpozději do 31. 12. 2012. 3.Pokyny k přípravě činností/ aktivit: 4.Student/ka si stanoví věkovou skupinu (pokud není skupina dopředu určena), pro kterou je aktivita určena; vytyčí si cíl a úkoly, ke kterým by měla činnost směřovat. Zvolí metodu. 5.Vypracuje metodický postup pro realizaci s danou věkovou skupinou (za využití nákresů, didaktických pomůcek apod.) včetně motivace! 6.Podle metodického listu (odevzdat vyučujícímu + kopie do moodlinky) provede realizaci činnosti v semináři se spolužáky. 7.Provede sebereflexi úskalí a chyb ve zpracování a realizaci.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- E-leraningová podpora výuky: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1507
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SA4BP_VVC2