PdF:SMP_Mod6a Sociálně problematické jevy 1 - Informace o předmětu
SMP_Mod6a Sociálně problematické jevy 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 8 + 1. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Alena Plšková (cvičící)
- Garance
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SMP_Mod6a/KombiPred01: Pá 8. 11. 9:00–15:50 učebna 70, A. Plšková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k výkonu specializované činnosti – prevence sociálně patologických jevů (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Účastníci budou po absolvování modulu schopni pojmenovat, vysvětlit a řídit systém prevence sociálně nežádoucího chování, a to jak se skupinou, tak s jednotlivcem. Seznámí se s postupy vyhledávání ohrožených žáků a vedení intervencí ve spolupráci s odbornými pracovišti a institucemi.
- Osnova
- Obsah modulu se zaměřuje na příklady rizikového chování, závislostí i agresivního chování v jejich přirozeném kontextu a souvislostech. Vymezení jednotlivých oblastí vychází z vyhlášky a navazujících dokumentů:
- Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve škole a školských zařízeních MŠMT ČR č.j.: 21 291/2010-28 od 1. 11. 2010 (přílohy upravované od 1. 1. 2012) 13 příloh, 2015 – doplněno o další formy rizikového chování; 7 příloh a publikace Kliniky adiktologie 1. LF UK. Preventivní i intervenční aktivity jsou mezirezortní problematikou, proto je nedílnou součástí kurzu vymezení aktivit a kompetencí školního poradenského pracoviště v rámci systému.
- Obsah kurzu se zaměřuje na následující okruhy rizikového chování:
- 1) Návykové látky – drogy
- 2) Rizikové chování v dopravě
- 3) Poruchy příjmu potravy
- 4) Alkohol a děti školního věku
- 5) Syndrom týraného dítěte – CAN
- 6) Školní šikanování
- 7) Kyberšikana
- 8) Homofobie
- 9) Extremismus, rasismus, xenofobie, antisemitismus
- 10) Vandalismus
- 11) Záškoláctví
- 12) Krádeže
- 13) Tabák
- 14) Krizové situace spojené s ohrožením násilím ve školním prostředí, které přichází z vnějšího i vnitřního prostředí
- 15) Netolismus
- 16) Sebepoškozování
- 17) Nová náboženská hnutí
- 18) Rizikové sexuální chování
- 19) Příslušnost k subkulturám
- 20) Domácí násilí
- 21) Hazardní hraní či hráčství
- Metody hodnocení
- Vypracování podnětů k tvorbě metodiky mapování výskytu rizikového chování na škole, k mapování potřeby preventivních témat ze strany žáků, krátkých informačních vstupů k výskytu RCH na své škole, podnětů k tvorbě krizových plánů k RCH pro potřebu všech pedagogických i nepedagogických pracovníků k jednotnému postupu; lze využít jako podklad při tvorbě ročníkové práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SMP_Mod6a