PdF:SOk832 Environmentální výchova 1 - Informace o předmětu
SOk832 Environmentální výchova 1: Základy environmentální výchovy pro vychovatele
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Vladislava Kolářová (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Mgr. Hana Mikulicová (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Předmět rozvíjí hlubší pochopení principů a metod environmentální výchovy, má motivovat k osvojení a uplatňování představovaných přístupů do praxe. Cílem je hlouběji proniknout do dvou základních přístupů v oblasti environmentální výchovy - učení kontaktem s přírodou a učení se pomocí příběhů.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni aplikovat znalosti do praxe.
- Osnova
- 1. Zázraky v přírodě (skleníkový efekt, fotosyntéza, dekompozice, bioklimatizace a ekosystém).
- Shrnutí základních ekologických pojmů a environmentálních souvislostí včetně didaktických doporučení k výuce základů ekologie, environmentalistiky, globálních problémů životního prostředí a principů udržitelného rozvoje.
- 2. Přehled a praktické ukázky osvědčených přístupů k EVVO: Učíme se kontaktem s přírodou – témata:
- • badatelsky orientovaná výuka
- • učíme se v zahradě
- • práce s přírodními materiály
- • výtvarné techniky
- • praktická pozorování přírodních dějů
- Učíme se příběhy – témata:
- • využití metodických publikací (Pohádková zahrada, Zelený ostrov, Luční školka, Studánky ap.)
- • story-telling, ekonaratologie (vyprávění příběhů) příběhy z historie krajiny
- • reálné příběhy (DDT – Mlčící jaro, energeticky soběstačná obec Kněžice apod.)
- 3. Prezentace námětů studentů
- Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v EVVO od samotných studentů
- Literatura
- povinná literatura
- • JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekologie čtená podruhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze 2013.
- ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
- SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
- doporučená literatura
- ŠIMONOVÁ, Petra, Jan ČINČERA, Kateřina JANČAŘÍKOVÁ a Alena VOLFOVÁ. Ekologická a environmentální výchova : pracovní učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Illustrated by Zdeněk Doležal - Jarmila Dytrychová - Stanislav Kahuda. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2013, 96 stran. ISBN 9788072384525. info
- ŠEBEŠOVÁ, Petra a Petra ŠIMONOVÁ. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 2013, 224 s. ISBN 978-80-262-0503-6. info
- AUDY, Jana. Učíme se v zahradě. Vyd. 1. Kněžice: Chaloupky, 2007, 497 s. ISBN 9788026025689. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, simulační hry, skupinová práce, terénní výuka, vlastní prezentace studentů.
- Metody hodnocení
- Didaktický test. Studenti si písemně připraví a prakticky předvedou jednu aktivitu, která bude založena na některém z představovaných přístupů k EVVO.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOk832