SOk832 Environmentální výchova 1: Základy environmentální výchovy pro vychovatele

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Vladislava Kolářová (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Mgr. Hana Mikulicová (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk832/01: Pá 18. 10. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 22. 11. 14:00–16:50 Lipka-Kamenná, Pá 6. 12. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, H. Korvasová, H. Mikulicová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozvíjí hlubší pochopení principů a metod environmentální výchovy, má motivovat k osvojení a uplatňování představovaných přístupů do praxe. Cílem je hlouběji proniknout do dvou základních přístupů v oblasti environmentální výchovy - učení kontaktem s přírodou a učení se pomocí příběhů.
Osnova
  • 1. Zázraky v přírodě (skleníkový efekt, fotosyntéza, dekompozice, bioklimatizace a ekosystém).
  • Shrnutí základních ekologických pojmů a environmentálních souvislostí včetně didaktických doporučení k výuce základů ekologie, environmentalistiky, globálních problémů životního prostředí a principů udržitelného rozvoje.
  • 2. Přehled a praktické ukázky osvědčených přístupů k EVVO: Učíme se kontaktem s přírodou – témata:
  • • badatelsky orientovaná výuka
  • • učíme se v zahradě
  • • práce s přírodními materiály
  • • výtvarné techniky
  • • praktická pozorování přírodních dějů
  • Učíme se příběhy – témata:
  • • využití metodických publikací (Pohádková zahrada, Zelený ostrov, Luční školka, Studánky ap.)
  • • story-telling, ekonaratologie (vyprávění příběhů) příběhy z historie krajiny
  • • reálné příběhy (DDT – Mlčící jaro, energeticky soběstačná obec Kněžice apod.)
  • 3. Prezentace námětů studentů
  • Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v EVVO od samotných studentů
Literatura
    povinná literatura
  • • JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekologie čtená podruhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze 2013.
  • ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
  • SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
    doporučená literatura
  • ŠIMONOVÁ, Petra, Jan ČINČERA, Kateřina JANČAŘÍKOVÁ a Alena VOLFOVÁ. Ekologická a environmentální výchova : pracovní učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Illustrated by Zdeněk Doležal - Jarmila Dytrychová - Stanislav Kahuda. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2013, 96 stran. ISBN 9788072384525. info
  • ŠEBEŠOVÁ, Petra a Petra ŠIMONOVÁ. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 2013, 224 s. ISBN 978-80-262-0503-6. info
  • AUDY, Jana. Učíme se v zahradě. Vyd. 1. Kněžice: Chaloupky, 2007, 497 s. ISBN 9788026025689. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, simulační hry, skupinová práce, terénní výuka, vlastní prezentace studentů.
Metody hodnocení
Didaktický test. Studenti si písemně připraví a prakticky předvedou jednu aktivitu, která bude založena na některém z představovaných přístupů k EVVO.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.