PdF:SOk847 Dramatická výchova 3 - Informace o předmětu
SOk847 Dramatická výchova 3: Strukturování dramatické hry
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk847/01: Pá 21. 2. 9:00–12:50 učebna 19, Pá 7. 3. 15:00–18:50 učebna 19, Pá 11. 4. 17:00–19:50 učebna 19, Pá 25. 4. 14:00–16:50 učebna 33, L. Polánková
- Předpoklady
- Studující kombinovaného studia:
absolvují v výuku v menších blocích v celkovém rozsahu 14h;
v menších skupinách vytvoří a realizují v tréninkovém prostoru studijní skupiny vlastní lekci příběhového dramatu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Studující se naučí vytvářet větší tematické celky vybudované na příběhu či jiném typu souvislého děje, který umožní učit se řešit problémy prostřednictvím své aktivní identifikace s fiktivními rolemi a situacemi, zkoumáním myšlenek, událostí a vztahů. Studující v průběhu studia tohoto předmětu vypracují scénář aktivit strukturované dramatické hry – výukového programu, který zrealizují s daným věkovým stupněm, pro nějž scénář vytvořili. Zanalyzují konkrétní výstupy realizace a pokusí se navrhnout obměny struktury pro vylepšení i další varianty jeho použití a pokračování. Studující projdou celým procesem tvorby programu od dílčích cvičení a her až k návrhu a zpracování vlastního programu s vhodně zvolenou metodou a technikami odpovídajícími vybranému tématu. Vše zaznamenají a s reflexí odevzdají v písemné podobě.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude studující umět: Definovat základní pojmy užívané při stavbě strukturované dramatické hry. Popsat cíle strukturované dramatické hry. Vysvětlit jednotlivé konvence užívané pro stavbu strukturované dramatické hry. Srovnat domácí i zahraniční přístupy tzv příběhového dramatu. Vytvořit strukturovanou dramatickou hru. Realizovat strukturovanou dramatickou hru se zvolenou cílovou skupinou. Analyzovat konkrétní výstupy realizace strukturované dramatické hry. Reflektovat svou zkušenost s tvorbou a realizací strukturované dramatické hry.
- Osnova
- 1. Stavba dramatu, dramatická situace, dramatická hra
- 2. Hra v roli, jednání v herních situacích, improvizace
- 3. Metody a techniky strukturování
- 4. Postavení a role pedagoga v příběhovém dramatu
- 5. Příprava a realizace příběhového dramatu
- 6. Reflexe příběhového dramatu
- Literatura
- povinná literatura
- CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
- doporučená literatura
- ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80- 7178-355-2.
- Webový odkaz na www.drama.cz.
- SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. Tvořivá dramatika, 2000, č.3.
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
- MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
- BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
- Výukové metody
- cvičení, diskuse, pozorování
- Metody hodnocení
- ústní zkouška, 80 % účast, excerpta povinné četby, metodika autorského příběhového dramatu.
- Náhradní absolvování
- V případě studijního zahraničního pobytu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Studující si individuálně prostuduje povinnou literaturu uvedenou v~sylabu předmětu a vypíše excerpta. S~garantkou předmětu si domluví on-line individuální konzultaci a po té samostatně písemně zpracuje a odevzdá autorské příběhové drama ve vztahu k~tématům a cílovým skupinám sociální pedagogiky. Studující absolvuje ústní zkoušku osobně či on-line.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SOk847/index.qwarp
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SOk847