PdF:SP2031 Specifické poruchy učení 1 - Informace o předmětu
SP2031 Specifické poruchy učení 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2031/KombiSem01: Pá 8. 11. 13:00–16:50 učebna 1, Pá 22. 11. 8:00–11:50 učebna 1, P. Dvořáčková
SP2031/PrezSem01: St 9:00–10:50 učebna 30, P. Dvořáčková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní vhled do problematiky vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. V rámci předmětu jsou studentům představeny základní souvislosti realizace diagnostiky, poradenství a intervence u cílové skupiny. Pozornost je věnována procesu vzdělávání a jeho podmínkám v kontextu celoživotního vzdělávání. Důraz je kladen na roli speciálního pedagoga ve vzdělávání cílové skupiny.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: definovat terminologii vztahující se ke specifickým poruchám učení; popsat projevy jednotlivých typů specifických poruch učení a jejich vliv na edukační proces žáka; popsat vliv specifických poruch učení na vývoj osobnosti jedince; orientovat se v systému vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení; definovat a popsat diagnostické nástroje využívané k detekci oslabených funkcí podmiňujících vznik specifických poruch učení; definovat služby pedagogicko-psychologické poradny určené žákům se specifickými poruchami učení; popsat služby poskytované žákům se specifickými poruchami učení školním poradenským pracovištěm a spolupráci v multidisciplinárním týmu ve škole;
- Osnova
- Vymezení specifických poruch učení (SPU) a jejich příčin - základní pojmy SPU a etiologie (z tuzemského a mezinárodního hlediska). Rizikové faktory vzniku specifických poruch učení v předškolním věku - teorie Dílčích oslabení výkonu (Scharingerová, 1994)/Deficitů dílčích funkcí (Sindelar, 1996; Zelinková, 2015). Kontext školní zralosti a připravenosti ve vztahu ke vzniku specifických poruch učení. Diagnostika oslabených funkcí v předškolním, mladším školním věku, v dospívání a dospělosti. Specifika edukačního procesu (metody výuky, formy výuky, hodnocení, aj.) a edukační dráhy u žáků se specifickými poruchami učení. Charakteristika základních aktérů edukačního procesu v kontextu žáků se SPU (role učitele, rodičů, spolužáků, žáka samotného). Specifika socializace, emočního a psychického vývoje žáka čelícího dlouhodobému neúspěchu. Služby pedagogicko-psychologického poradenství ve školách a mimo ně určené žákům se SPU a spolupráce v multidisciplinárním týmu.
- Literatura
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 175 s. ISBN 9788073674748. info
- Výukové metody
- interaktivní seminář, diskuse, individuální/skupinová práce, praktické ukázky
- Metody hodnocení
- K ukončení předmětu je potřeba splnit následující požadavky: Plnění semestrálního úkolu dle zadání učitele Aktivní účast na semináři a 80 % docházky. Ukončení: Zkouška = písemný test. K úspěšnému absolvování student musí dosáhnout alespoň 70 %.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SP2031/seminar-Prez01.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2031