PdF:SP2032 Specifické poruchy učení 2 - Informace o předmětu
SP2032 Specifické poruchy učení 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2032/KombiSem01: Pá 21. 2. 14:00–17:50 učebna 50, Pá 4. 4. 16:00–19:50 učebna 50, P. Dvořáčková
SP2032/PrezSem01: St 12:00–13:50 učebna 30, P. Dvořáčková - Předpoklady
- SP2031 Specifické poruchy učení 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní vhled do problematiky vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. V rámci předmětu jsou studentům představeny základní souvislosti realizace diagnostiky, poradenství a intervence u cílové skupiny. Pozornost je věnována procesu vzdělávání a jeho podmínkám v kontextu celoživotního vzdělávání. Dále jsou studenti seznámeni se speciálně pedagogickými postupy uplatňovanými v kontextu reedukace specifických poruch učení.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: navrhnout vhodná opatření vztahující se k obecným podmínkám vzdělávání žáků/studentů se specifickými poruchami učení v běžných třídách; navrhnout vhodné postupy při reedukaci žáků se specifickými poruchami učení
- Osnova
- Základní charakteristika speciálně pedagogické péče (reedukace) u žáků se SPU. Speciální metody (postupy, pomůcky) zaměřené na zrakové a sluchové vnímání, rozvoj motoriky, orientace v prostoru, rozvoj řeči. Speciální metody (postupy, pomůcky) zaměřené na reedukaci dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie. Využití reedukačních metod v pedagogické praxi mateřských, základních, středních škol. Intervenční a stimulační aktivity a baterie při práci s cílovou skupinou.
- Literatura
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 175 s. ISBN 9788073674748. info
- Výukové metody
- interaktivní seminář, diskuse, individuální/skupinová práce, praktické ukázky
- Metody hodnocení
- K ukončení předmětu je potřeba splnit následující požadavky: Plnění semestrálního úkolu dle zadání učitele Aktivní účast na semináři a 80 % docházky. Ukončení: Zkouška = písemný test. K úspěšnému absolvování student musí dosáhnout alespoň 70 %.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP2032