PdF:SP2171 Logopedie a surdopedie 1 - slu - Informace o předmětu
SP2171 Logopedie a surdopedie 1 - sluchové postižení
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marína Štibrányiová
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2171/Kombi01: So 22. 2. 8:00–11:50 učebna 4, Pá 14. 3. 8:00–11:50 učebna 7, M. Štibrányiová
SP2171/Prez01: St 8:00–9:50 učebna 60, M. Štibrányiová - Předpoklady
- Kurz je zaměřen na aktivní účast studentů prostřednictvím diskusních lekcí, přípravy na lekce a samostatné práce v anglickém jazyce s odbornými texty. Cílem je nejenom osvojení teoretických znalostí, ale také praktická aplikace do reálného prostředí s důrazem na týmovou spolupráci a reflexi získaných poznatků.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Předmět si zapisují všichni, mimo neslyšících studentů - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz navazujícího magisterského studia v oblasti surdopedie je koncipován s cílem prohloubit kontextuální myšlení a umožnit propojení existujících znalostí s předchozími dovednostmi z bakalářského studia. Hlavním záměrem kurzu je aktualizace témat na základě současného vědeckého poznání, s důrazem na kritickou analýzu informací a jejich praktickou aplikaci. Kurz se zaměřuje na individuální metodický rozvoj a týmovou spolupráci, která má přímý dopad na praxi v oblasti osvěty týkající se sluchového postižení. Jeho struktura podporuje aktivní participaci studentů prostřednictvím diskuzních lekcí, přípravy na výuku a individuální práce s odbornými texty v anglickém jazyce. Cílem není pouze získání teoretických znalostí, ale také praktická aplikace v reálném prostředí, s důrazem na kolektivní spolupráci a reflexi získaných poznatků.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni analyzovat a kriticky posuzovat informace týkající se sluchového postižení, a to jak z teoretického, tak praktického hlediska. Studenti budou schopni reflexe svého učení a aplikace získaných poznatků do praxe prostřednictvím samostatné práce a přípravy na lekce. Studenti budou mít znalost legislativního rámce v oblasti vzdělávání a poradenství pro jedince se sluchovým postižením, což je klíčové pro poskytování podpůrných opatření a služeb. Studenti budou schopni navrhovat inovativní přístupy k podpoře jedinců se sluchovým postižením a k vytváření inkluzivního prostředí pro jejich vzdělávání a životní prostředí.
- Osnova
- • Týmová spolupráce při komplexním diagnostickém vyšetření sluchových vad a mezioborové vztahy. • Klasifikace vad a poruch sluchu. • Sluchová protetika • Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. • Legislativní podmínky poskytování poradenských služeb. • Střediska rané péče pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení. • Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení. • Tinnitus • Sluchová vada a další přidružené postižení
- Literatura
- HRADILOVÁ, Tereza, Marie CHUDOŽILOV BENDOVÁ, Marie KOMORNÁ a Miroslava KOTVOVÁ. Surdopedie a dospělý věk : sluchová ztráta v mezilidském kontaktu. Vydání 1. Praha: Grada, 2023, 159 stran. ISBN 9788027131259. URL info
- DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ. Sluchové postižení. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 135-155. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
- HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 117 stran. ISBN 8072546236. info
- Výukové metody
- teoretická příprava na výuku, diskuse, samostatná práce, skupinová práce, projektová výuka
- Metody hodnocení
- týmový projekt, úkoly do výuky, seminární/metodická práce, ústní zkouška
- Navazující předměty
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/go/wyoynq
Podklady pro uzavření předmětu, výukové materiály k přípravě na výuku jsou k dispozici v interaktivní osnově předmětu. Týmový projekt, samostatná seminární/metodická práce, aktivní příprava na výuku a participace ve výuce. Možné dvě absence ve výuce. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Předmět si zapisují všichni, mimo neslyšících studentů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP2171