PdF:SP2550 Intervenční postupy - simulace - Informace o předmětu
SP2550 Intervenční postupy - simulace u jedinců s tělesným postižením
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2550/KombiSem01: Pá 4. 10. 8:00–11:50 učebna 53, Pá 22. 11. 8:00–11:50 učebna 53, D. Zámečníková
SP2550/PrezOst01: Čt 9:00–10:50 centrum, D. Zámečníková - Předpoklady
- 75 % účast
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat přehled o možných intervenčních přístupech u jedinců s tělesným a zdravotním postižením.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v oblasti terapií, facilitačních technik a speciálně pedagogické podpory u jedinců s tělesným postižením a jedinců nemocných.
- Osnova
- 1. Terapie u osob s kombinovaným postižením – obecný přehled, využití u žáků s kombinovaným postižením. 2. Vojtova metoda, Bobath koncept. 3. Podpora psychomotorického vývoje u dítěte s těžkým tělesným postižením – polohování, pomůcky. 4. Snoezelen – východiska, typy místností, struktura hodiny. 5. Speciálněpedagogická diagnostika jemné motoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku. 6. Možnosti rozvoje jemné motoriky, grafomotoriky a psaní, propojení se vzdělávacím procesem. 7. Diagnostika a intervence senzomozorických dovedností a u dětí s centrálním postižením. 8. Psychologické zvláštnosti u žáků se závažným (progresivním) onemocněním – Duchennova progresívní svalová dystrofie. 9. Specifika přístupů u žáků s chronickým onemocněním. 10. Kompenzační pomůcky.
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedické simulační techniky a intervence. První. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 86 s. ISBN 978-80-210-9345-4. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. URL info
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 123 stran. ISBN 9788073151379. info
- Výukové metody
- Aktivní účast na semináři, diskuse, praktické ukázky a cvičení, videa.
- Metody hodnocení
- Kolokvium, ústní rozprava na základě zadané kazuistiky a souvisejících úkolů. Úkol s kazuistikou bude zadán vyučujícím v první hodině výuky předmětu.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Odborná literatura bude průběžně upřesňována dle sledovaných témat.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SP2550/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2550