PdF:SP2551 Souběžné postižení více vadami - Informace o předmětu
SP2551 Souběžné postižení více vadami 1
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Dominik Levíček (cvičící)
Mgr. Soňa Papšová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Kontaktní osoba: PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2551/PrezSem01: St 17:00–19:50 učebna 19a, D. Levíček, L. Matoušková, S. Papšová
SP2551/01: Pá 28. 2. 13:00–16:50 učebna 6, Pá 14. 3. 8:00–11:50 učebna 53, Pá 25. 4. 12:00–15:50 učebna 6, D. Levíček, L. Matoušková, S. Papšová - Předpoklady
- SP2003
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami v oblasti vzdělávání, intervence a poradenství.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v oblasti terminologie a charakteristiky osob s kombinovaným postižením, umí uplatnit poradenské teorie v praxi.
- Osnova
- 1. Terminologická východiska: vymezení pojmu těžké postižení, kombinované postižení, etiologie.
- 2. Charakteristika osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami.
- 3. Speciálně pedagogická diagnostika v předškolním věku, předškolní vzdělávání, školní zralost a připravenost.
- 4. Komunikace osob s těžkým postižením (symptomatické poruchy řeči u dětí s MO, obecná charakteristika, prostředky komunikace, podpora komunikace, alternativní a augmentativní komunikace).
- 5. Podpora dítěte s těžkým kombinovaným postižením.
- 6. Poradenství pro rodiny s dětmi s těžkým či kombinovaným postižením (různé oblasti, legislativa, cíle, síť poradenských zařízení, zásady poradenské intervence).
- 7. Autismus - základní charakteristika, terminologické změny, specifika obtíží a podpory
- 8. Dítě s těžkým zrakovým postižením, zrakové postižení jako kombinované postižení.
- 9. Kasuistika, analýza vybraných kasuistik.
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky. In Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. první. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2019, 2019, s. 61-128. Školní zralost 4. ISBN 978-80-7496-421-3. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, příklady dobré praxe, analýza videí a případových studií.
- Metody hodnocení
- Aktivní přístup, seminární práce, ústní zkouška.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Požadavky na seminární práci budou upřesněny na začátku semestru. Odborná literatura je doplňována průběžně vzhledem ke sledovaným okruhům.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/ucitel/io/seznam?fakulta=1441;obdobi=9465;zuv=1713756;uvodnik=a
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP2551