SP2793 Logopedická a surdopedická intervence ve školním věku

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petra Kaválková (přednášející)
PhDr. Mgr. Veronika Včelíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2793/KombiSem01: Pá 11. 10. 8:00–11:50 učebna 56, Pá 1. 11. 8:00–11:50 učebna 52, Pá 8. 11. 8:00–11:50 učebna 2, Pá 22. 11. 12:00–15:50 učebna 52, V. Včelíková
SP2793/PrezSem01: St 14:00–15:50 učebna 10, Čt 12:00–13:50 učebna 60, V. Včelíková
Předpoklady
Absolvování předmětu Logopedická a surdopedická intervence v předškolním věku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se s problematikou narušené komunikační schopnosti a sluchového postižení ve školním věku, s možnostmi logopedické intervence a formami podpory ve vzdělávacím procesu.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu se bude student orientovat v problematice komunikačních obtíží ve školním věku, v přístupech k logopedické intervenci u žáků ve školním věku. Bude seznámen s činností školských poradenských zařízeních a ozřejmí si možnosti výběru a aplikace podpůrných opatření ve vzdělávacím procesu – se zřetelem ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků. Seznámí se se specifiky spolupráce se zákonnými zástupci, vyučujícími a dalšími odborníky.
Osnova
  • Komunikační schopnost žáka školního věku – charakteristika řečového vývoje. • Žák s narušenou komunikační schopností ve vzdělávacím procesu – charakteristika speciálních vzdělávacích potřeb. • Vybrané formy narušené komunikační schopnosti v kontextu situace žáka školního věku. Specifika speciálních vzdělávacích potřeb. Podpůrná opatření - výběr a realizace ve výuce, SPC, dokumentace. Specifika spolupráce s rodiči a vyučujícími. Žák se sluchovým postižením – žáci nedoslýchaví, neslyšící a žáci s KI. • Realizace poradenských služeb, činnost ŠPZ, dokumentace. • Podpůrná opatření – výběr a realizace ve vzdělávacím procesu. • Specifika spolupráce s rodiči – podpora v domácím prostředí. • Specifika spolupráce s vyučujícími – podpora ve školním prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
    doporučená literatura
  • BOČKOVÁ, Barbora. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 146 s. ISBN 978-80-210-8137-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, 228 s. info
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 8073671743. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, domácí příprava, zpracování případové studie, tvorba materiálů pro rozvoj komunikační schopnosti.
Metody hodnocení
domácí příprava, diskuse, ústní zkouška
Informace učitele
Doporučená literatura:• Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU • Bartoňová, M., Opatřilová, D., Vítková, M. (2015) Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: MU.• Bartoňová, M. (2005) Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU• Barvíková, J. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UPOL. • Barvíková, J., Nováková, I.(2015) Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením. Olomouc: UPOL.• Gangale, D. C. (2004) Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing. Hartmann, B., Lange, M. (2008) Mutismus v dětství, mládí a dospělosti. Praha: Triton.• Kerekrétiová, A. (2008) Velofaryngální dysfunkce a palatolalie:[klinicko-logopedický aspekt]. Praha: Grada• Klenková, J. a kol. (2007) Terapie v logopedii. Brno: MU.• Lechta, V. (2010) Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.• Lechta, V. a kol. (2005) Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.• Lejska, M. (2002) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, Paido. • Michalík, J. a kol. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál. • Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecifický narušený vývin reči. Bratislava. • Mrázková, J., Zapletalová, J. (2014) Metodika pro nastavování podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními, RAMPS-VIP III, Realizace a metodická podpora poradenských služeb. Praha: NÚV.• Novosad, L. (2009) Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál.• Svoboda, M., Krejčířová, D. Vágnerová M. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.• Vrbová, R. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou opory z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: UPOL.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2793