SP3911 Obor: Logopedie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Plšková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Předpokladem pro zápis předmětu je úspěšné absolvování písemného testu ze základů logopedie a surdopedie a motivačního pohovoru před komisí. Zapisují studující, kteří se chtějí profilovat v oborech logopedie a surdopedie a míří k bakalářské SZZ z logopedie a surdopedie. Předpokladem je mimo jiné i intaktní komunikační schopnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět si mohou zapsat pouze studenti, kteří úspěšně absolvují vstupní test a motivační pohovor.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci předmětu bude studující ovládat problematiku narušené komunikační schopnosti v předškolním a mladším školním věku, bude se orientovat v etiologickým, symptomatologických, diagnostických a terapeutických aspektech vybraných narušených komunikačních schopností.
Výstupy z učení
Student/ka si osvojí poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii vybraných forem narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • Vývojová jazyková porucha – etiologie, symptomatologie, užívané postupy v logopedické intervenci. Možnosti zařazení dětí se specificky narušeným vývojem řeči do logopedické intervence.
  • Vývojová verbální dyspraxie - etiologie, symptomatologie, užívané postupy v logopedické intervenci.
  • Fonologická porucha – etiologie, symptomatologie, užívané postupy v logopedické intervenci.
  • Specifické poruchy učení, specifika řeči u dětí se SPU.
  • Mutismus – etiologie, komplexní podpora osob s mutismem.
  • Balbuties – etiologie, symptomatologie, komplexní podpora osob s balbuties.
  • Tumultus sermonis – etiologie, symptomatologie, logopedická intervence.
  • Rhinolalie – etiologie, klasifikace, symptomatologie, logopedická intervence.
  • Palatolalie – etiologie, klasifikace rozštěpů, charakteristické rysy palatolalie, komplexní podpora osob s palatolalií.
Literatura
    povinná literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
    doporučená literatura
  • ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
  • ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Translated by Petra Vlčková. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 187 stran. ISBN 8071786144. info
Výukové metody
konzultace, teoretická příprava, domácí příprava a studium odborné literatury, diskuze s praktickými příklady, příprava seminární práce
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška, reflexe seminární práce
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.