PdF:SP3911 Obor: Logopedie 1 - Informace o předmětu
SP3911 Obor: Logopedie 1
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Richterová (přednášející)
Mgr. Michaela Plšková (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3911/Kombi01: Pá 7. 3. 13:00–16:50 učebna 4, Pá 4. 4. 14:00–17:50 učebna 4, So 12. 4. 8:00–11:50 učebna 4, K. Richterová
SP3911/Prez01: Po 16:00–19:50 učebna 5, K. Richterová - Předpoklady
- SOUHLAS
Předpokladem pro zápis předmětu je úspěšné absolvování písemného testu ze základů logopedie a surdopedie a motivačního pohovoru před komisí. Zapisují studující, kteří se chtějí profilovat v oborech logopedie a surdopedie a míří k bakalářské SZZ z logopedie a surdopedie. Předpokladem je mimo jiné i intaktní komunikační schopnost. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Předmět si mohou zapsat pouze studenti, kteří úspěšně absolvují vstupní test a motivační pohovor. - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci předmětu bude studující ovládat problematiku narušené komunikační schopnosti v předškolním a mladším školním věku, bude se orientovat v etiologickým, symptomatologických, diagnostických a terapeutických aspektech vybraných narušených komunikačních schopností.
- Výstupy z učení
- Student/ka si osvojí poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii vybraných forem narušené komunikační schopnosti.
- Osnova
- Vývojová jazyková porucha – etiologie, symptomatologie, užívané postupy v logopedické intervenci. Možnosti zařazení dětí se specificky narušeným vývojem řeči do logopedické intervence.
- Vývojová verbální dyspraxie - etiologie, symptomatologie, užívané postupy v logopedické intervenci.
- Fonologická porucha – etiologie, symptomatologie, užívané postupy v logopedické intervenci.
- Specifické poruchy učení, specifika řeči u dětí se SPU.
- Mutismus – etiologie, komplexní podpora osob s mutismem.
- Balbuties – etiologie, symptomatologie, komplexní podpora osob s balbuties.
- Tumultus sermonis – etiologie, symptomatologie, logopedická intervence.
- Rhinolalie – etiologie, klasifikace, symptomatologie, logopedická intervence.
- Palatolalie – etiologie, klasifikace rozštěpů, charakteristické rysy palatolalie, komplexní podpora osob s palatolalií.
- Literatura
- povinná literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- doporučená literatura
- ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
- ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Translated by Petra Vlčková. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 187 stran. ISBN 8071786144. info
- Výukové metody
- konzultace, teoretická příprava, domácí příprava a studium odborné literatury, diskuze s praktickými příklady, příprava seminární práce
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška, reflexe seminární práce
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP3911