PdF:SP3911 Obor: Logopedie 1 - Informace o předmětu
SP3911 Obor: Logopedie 1
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Dezort, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radka Florianová (cvičící)
Mgr. Kateřina Richterová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3911/Kombi01: Pá 8. 3. 8:00–13:50 učebna 5, Pá 15. 3. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 17. 5. 8:00–13:50 učebna 5, K. Richterová
SP3911/Prez01: St 16:00–19:50 učebna 5, K. Richterová - Předpoklady
- SOUHLAS
Předpokladem pro zápis předmětu je úspěšné absolvování písemného testu ze základů logopedie a surdopedie a motivačního pohovoru před komisí. Zapisují studentky a studenti, kteří se chtějí profilovat v oborech logopedie a surdopedie a míří k bakalářské SZZ z logopedie a surdopedie. Předpokladem je mimo jiné i intaktní komunikační schopnost. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Předmět si mohou zapsat pouze studenti, kteří úspěšně absolvují vstupní test a motivační pohovor. - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci předmětu bude student/ka ovládat problematiku vymezení vědního oboru logopedie; principy komunikace a průběh ontogeneze dětské řeči, jazyka a psychomotoriky; bude seznámen/a s přístupy a pomůckami užívanými v logopedické praxi.
- Výstupy z učení
- Student/ka si osvojí poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii vybraných forem narušené komunikační schopnosti.
- Osnova
- logopedie, koncepce oboru logopedie
- mezioborová spolupráce
- proces lidské komunikace
- verbální, nonverbální komunikace
- ontogeneze dětské řeči, jazyka a psychomotoriky
- psychologické a společenské faktory vývoje řeči a jazyka
- základy fonetiky a systém českých hlásek
- přístupy k vyvozování hlásek
- pojetí vybraných forem NKS
- klasifikace vybraných forem NKS
- symptomatologie vybraných forem NKS
- diagnostika vybraných forem NKS
- terapie vybraných forem NKS
- Literatura
- povinná literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- doporučená literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
- ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
- ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Translated by Petra Vlčková. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 187 stran. ISBN 8071786144. info
- Výukové metody
- konzultace, teoretická příprava, domácí příprava a studium odborné literatury, diskuze s praktickými příklady, příprava seminární práce
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška, reflexe seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP3911