PdF:SP3919 Komunikační schopnost v kontex - Informace o předmětu
SP3919 Komunikační schopnost v kontextu speciálních vzdělávacích potřeb
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radmila Dačevová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3919/Kombi01: So 29. 3. 8:00–11:50 učebna 24, So 26. 4. 8:00–11:50 učebna 41, R. Dačevová
SP3919/Prez01: každou sudou středu 11:00–12:50 učebna 38, R. Dačevová
SP3919/Prez02: každou lichou středu 11:00–12:50 učebna 38, R. Dačevová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentkám a studentům úvahy o projevech komunikační schopnosti dětí i dospělých, které vyvstávají z pozadí různých forem speciálních vzdělávacích potřeb, a to s ohledem na všechny jazykové roviny; dále bude student/ka prostřednictvím pomůcek a v praxi využívaných materiálů aktivně zapojen/a do výuky, a bude tak prohlubovat svou orientaci v komunikačních obtížích, které mohou vznikat v důsledku různých forem zdravotního postižení a znevýhodnění, a stávat se tak bariérou v průběhu celé životní dráhy.
- Výstupy z učení
- orientace v projevech narušené komunikační schopnosti u dětí i dospělých se zdravotním postižením;
posilování schopnosti identifikovat komunikační obtíže vznikající v důsledku zdravotního postižení či znevýhodnění;
budování kompetence k identifikování potřeb dětí i dospělých se SVP ve vztahu k oblasti komunikace;
dovednost tvořit materiál k podpoře komunikační schopnosti dětí i dospělých se SVP. - Osnova
- Komunikace obecně. Komunikace verbální a neverbální. Komunikační práva.
- Řeč těla.
- Jak hodnoty ovlivňují komunikaci.
- Respektující komunikace.
- Komunikace učitel - žák, jazyk dodávající odvahu, rozdíl pochvala podpora, pozitivní přeznačkování.
- Komunikační techniky při sdělování. Asertivita. Aktivní naslouchání.
- Bariéry v komunikaci. Konflikt v komunikaci. Jazyk při konfliktu.
- Komunikace v obtížných situacích. Postup při řešení konfliktních situacích.
- Literatura
- povinná literatura
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
- doporučená literatura
- KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5. info
- MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
- Výukové metody
- seminář, diskuze, skupinová práce
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. Podmínkou splnění kolokvia je aktivní účast na semináři - denní studium 75 % účast, kombinované studium 50% účast a vypracování tří úkolů: 1. myšlenková mapa - na téma - Komunikace 2. esej Komunikace a já 3. návrh a realizace komunikační hry s dětmi
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP3919