SP3919 Komunikační schopnost v kontextu speciálních vzdělávacích potřeb

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ľubica Srnková (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zprostředkovat studentkám a studentům úvahy o projevech komunikační schopnosti dětí i dospělých, které vyvstávají z pozadí různých forem speciálních vzdělávacích potřeb, a to s ohledem na všechny jazykové roviny; dále bude student/ka prostřednictvím pomůcek a v praxi využívaných materiálů aktivně zapojen/a do výuky, a bude tak prohlubovat svou orientaci v komunikačních obtížích, které mohou vznikat v důsledku různých forem zdravotního postižení a znevýhodnění, a stávat se tak bariérou v průběhu celé životní dráhy.
Výstupy z učení
orientace v projevech narušené komunikační schopnosti u dětí i dospělých se zdravotním postižením;
posilování schopnosti identifikovat komunikační obtíže vznikající v důsledku zdravotního postižení či znevýhodnění;
budování kompetence k identifikování potřeb dětí i dospělých se SVP ve vztahu k oblasti komunikace;
dovednost tvořit materiál k podpoře komunikační schopnosti dětí i dospělých se SVP.
Osnova
  • Komunikace obecně. Komunikace verbální a neverbální. Komunikační práva.
  • Řeč těla.
  • Jak hodnoty ovlivňují komunikaci.
  • Respektující komunikace.
  • Komunikace učitel - žák, jazyk dodávající odvahu, rozdíl pochvala podpora, pozitivní přeznačkování.
  • Komunikační techniky při sdělování. Asertivita. Aktivní naslouchání.
  • Bariéry v komunikaci. Konflikt v komunikaci. Jazyk při konfliktu.
  • Komunikace v obtížných situacích. Postup při řešení konfliktních situacích.
Výukové metody
seminář, diskuze, skupinová práce
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. Podmínkou splnění kolokvia je aktivní účast na semináři - denní studium 75 % účast, kombinované studium 50% účast a vypracování tří úkolů: 1. myšlenková mapa - na téma - Komunikace 2. esej Komunikace a já 3. návrh a realizace komunikační hry s dětmi
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.