PdF:SP3969 ICT ve speciální pedagogice - Informace o předmětu
SP3969 ICT ve speciální pedagogice
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3969/KombiSem01: Pá 1. 11. 12:00–13:50 učebna 60, Pá 22. 11. 13:00–14:50 učebna 50, P. Pitnerová
SP3969/PrezSem01: každé liché pondělí 8:00–9:50 učebna 60, P. Pitnerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi technologické podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich znevýhodnění (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy:
student se orientuje v problematice asistivních, informačních a komunikačních technologií;
umí použít speciální pomůcky a technologie, pomáhající žákům se speciálními vzdělávacími potřebami překonávat bariéry;
umí navrhnout vhodné pomůcky či technologie;
má dovednosti potřebné k cílené speciálně pedagogické podpoře žáků se SVP v učení;
zná podmínky pro úpravu či tvorbu textů pro znevýhodněné čtenáře. - Osnova
- Asistivní technologie.
- Speciální kompenzační pomůcky pro práci s počítači.
- Speciální software.
- Využití ICT v inkluzivní pedagogice.
- Role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu.
- Elektronická podpora výuky (e-learning).
- Technologicko-didaktické znalosti – použití speciálních pomůcek, posouzení efektivity jejich využití ve výuce.
- Rámec digitální kompetence učitele.
- Počítačová, digitální, mediální a informační gramotnost.
- Dotykové technologie ve vzdělávání, aplikace a jejich použití.
- Roboti a robotické pomůcky ve vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
- Strategie 2030+
- MŠMT, Rámec digitálních kompetencí učitele
- Zdravé dětství ve světě digitálních médií : informace a inspirace pro rodiče a všechny, kdo pracují s dětmi a mládeží. Translated by Radomil Hradil. Vydání první. Lelekovice: Franesa, 2020, 151 stran. ISBN 9788088337164. info
- doporučená literatura
- PITNEROVÁ, Pavla. Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine. Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016, s. 1-5. ISSN 1214-9187.
- WATKINSON, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání: Brusel.
- DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
- AIKEN, Mary. Nebezpečný efekt. Translated by Antonín Suchánek. Praha: Zeď, 2021, 403 stran. ISBN 9788090790940. info
- GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 282 s. ISBN 978-80-210-8109-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8109-2015. Čítárna Munispace info
- NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
- ROGERS, Vanessa. Kyberšikana : pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Translated by Ondřej Vágner. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 97 s. ISBN 9788073679842. info
- neurčeno
- KARDARAS, Nicholas. Svítící děti : závislost na moderních technologiích a jak se jí zbavit. Translated by Dominika Slepánková. Vydání první. Brno: Zoner Press, 2021, 267 stran. ISBN 9788074134517. info
- DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Dítě v síti : manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. První vydání. Praha: Mladá fronta, 2019, 207 stran. ISBN 9788020451453. info
- Hello Ruby : velká cesta do nitra počítače. Translated by Jana Mandelíková, Illustrated by Linda Liukas. Vydání první. Praha: Dynastie, 2019, 88 stran. ISBN 9788090580398. info
- Hello Ruby : výprava do internetu. Translated by Jana Mandelíková, Illustrated by Linda Liukas. Vydání první. Praha: Dynastie, 2019, 99 stran. ISBN 9788090764804. info
- Hello Ruby : dobrodružné programování. Translated by Ondřej Novák, Illustrated by Linda Liukas. Vydání první. Praha: Dynastie, 2017, 112 stran. ISBN 9788090580343. info
- Výukové metody
- Seminář, praktické ukázky, video, doporučená literatura. Skupinové diskuse, kooperativní učení, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba infografiky, prezentace příkladů dobré praxe.
- Metody hodnocení
- Příspěvek do diskuse formou elektronických příspěvků do předmětového fóra. Zpracování infografiky/textu z vybrané oblasti ICT či AT v souvislosti se speciální pedagogikou. Zpětná vazba bude probíhat při prezentaci. Další požadavky budou upřesněny v Organizačních pokynech v ISu a na první konzultaci předmětu.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SP3969/index_feauk.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP3969