SP3969 ICT ve speciální pedagogice

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3969/KombiSem01: Pá 1. 11. 12:00–13:50 učebna 60, Pá 22. 11. 13:00–14:50 učebna 50, P. Pitnerová
SP3969/PrezSem01: každé liché pondělí 8:00–9:50 učebna 60, P. Pitnerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi technologické podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich znevýhodnění (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
Výstupy z učení
Očekávané výstupy:

student se orientuje v problematice asistivních, informačních a komunikačních technologií;

umí použít speciální pomůcky a technologie, pomáhající žákům se speciálními vzdělávacími potřebami překonávat bariéry;

umí navrhnout vhodné pomůcky či technologie;

má dovednosti potřebné k cílené speciálně pedagogické podpoře žáků se SVP v učení;

zná podmínky pro úpravu či tvorbu textů pro znevýhodněné čtenáře.
Osnova
  • Asistivní technologie.
  • Speciální kompenzační pomůcky pro práci s počítači.
  • Speciální software.
  • Využití ICT v inkluzivní pedagogice.
  • Role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu.
  • Elektronická podpora výuky (e-learning).
  • Technologicko-didaktické znalosti – použití speciálních pomůcek, posouzení efektivity jejich využití ve výuce.
  • Rámec digitální kompetence učitele.
  • Počítačová, digitální, mediální a informační gramotnost.
  • Dotykové technologie ve vzdělávání, aplikace a jejich použití.
  • Roboti a robotické pomůcky ve vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
  • Strategie 2030+
  • MŠMT, Rámec digitálních kompetencí učitele
  • Zdravé dětství ve světě digitálních médií : informace a inspirace pro rodiče a všechny, kdo pracují s dětmi a mládeží. Translated by Radomil Hradil. Vydání první. Lelekovice: Franesa, 2020, 151 stran. ISBN 9788088337164. info
    doporučená literatura
  • PITNEROVÁ, Pavla. Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine. Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016, s. 1-5. ISSN 1214-9187.
  • WATKINSON, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání: Brusel.
  • DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
  • AIKEN, Mary. Nebezpečný efekt. Translated by Antonín Suchánek. Praha: Zeď, 2021, 403 stran. ISBN 9788090790940. info
  • GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 282 s. ISBN 978-80-210-8109-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8109-2015. Čítárna Munispace info
  • NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
  • ROGERS, Vanessa. Kyberšikana : pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Translated by Ondřej Vágner. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 97 s. ISBN 9788073679842. info
    neurčeno
  • KARDARAS, Nicholas. Svítící děti : závislost na moderních technologiích a jak se jí zbavit. Translated by Dominika Slepánková. Vydání první. Brno: Zoner Press, 2021, 267 stran. ISBN 9788074134517. info
  • DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Dítě v síti : manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. První vydání. Praha: Mladá fronta, 2019, 207 stran. ISBN 9788020451453. info
  • Hello Ruby : velká cesta do nitra počítače. Translated by Jana Mandelíková, Illustrated by Linda Liukas. Vydání první. Praha: Dynastie, 2019, 88 stran. ISBN 9788090580398. info
  • Hello Ruby : výprava do internetu. Translated by Jana Mandelíková, Illustrated by Linda Liukas. Vydání první. Praha: Dynastie, 2019, 99 stran. ISBN 9788090764804. info
  • Hello Ruby : dobrodružné programování. Translated by Ondřej Novák, Illustrated by Linda Liukas. Vydání první. Praha: Dynastie, 2017, 112 stran. ISBN 9788090580343. info
Výukové metody
Seminář, praktické ukázky, video, doporučená literatura. Skupinové diskuse, kooperativní učení, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba infografiky, prezentace příkladů dobré praxe.
Metody hodnocení
Příspěvek do diskuse formou elektronických příspěvků do předmětového fóra. Zpracování infografiky/textu z vybrané oblasti ICT či AT v souvislosti se speciální pedagogikou. Zpětná vazba bude probíhat při prezentaci. Další požadavky budou upřesněny v Organizačních pokynech v ISu a na první konzultaci předmětu.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SP3969/index_feauk.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP3969