SP3971 Obor: Surdopedie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Zuzana Hlavičková (cvičící)
Garance
Mgr. Marína Štibrányiová
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3971/KombiSem01: Pá 20. 9. 13:00–16:50 učebna 20, So 12. 10. 8:00–11:50 učebna 20, Pá 13. 12. 13:00–16:50 učebna 20, Z. Hlavičková
SP3971/PrezSem01: St 8:00–10:50 učebna 51, Z. Hlavičková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umět definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života. Orientovat se v možnostech diagnostiky sluchových vad; umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u dětí se sluchovým postižením; umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u osob s prelingvální sluchovou vadou a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; orientovat se v možnostech kompenzace sluchových vad a vyjmenovat kompenzační pomůcky využívané osobami se sluchovým postižením.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy:
• student umí definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením;
• orientuje se v možnostech kompenzace sluchových vad;
• umí popsat strukturu komplexní péče a systém vzdělávání;
• je seznámen s jednotlivými vizuálně-motorickými komunikačními systémy.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):
  • Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie.
  • Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, screeningová vyšetření, osobnost jedince se sluchovým postižením.
  • Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické, charakteristika hlasového projevu u jedinců se sluchovým postižením.
  • Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy osob se sluchovým postižením – přehled a popis, vizuálně motorické komunikační systémy – český znakový jazyk, znakovaná čeština.
  • Individuální sluchová protetika, přístroje pro individuální logopedickou péči, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a kochleárním implantátem.
  • Průkopníci vzdělávání neslyšících (ob. 16. – 17. století), rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, historický vývoj koncepcí vyučování, milánský kongres, péče o jedince se sluchovým postižením v českých zemích
Literatura
    povinná literatura
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In Pipeková, J. et. al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené. Brno: Paido, 2010, s. 141-156, 15 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, samostudium, exkurze, diskuse
Metody hodnocení
průběžné úkoly zadané v interaktivní osnově, zkouška, docházka (prezenční forma možné 2 absence, kombinovaná forma 1 absence)
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě na základě individuální domluvy s~vyučujícím předmětu.
Informace učitele
Doporučená literatura
Hrubý, J. (1997, 1998) Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima.


Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál.


Krahulcová, B. (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vyd. Praha: Beakra.


Lejska, M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.


Strnadová, V. (1995) Jaké je to neslyšet. Praha: Česká unie neslyšících.


Škodová, E., Jedlička, I. a kol. (2007) Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál. (Část V – Narušená komunikační schopnost v důsledku vad a poruch sluchu) Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob (Předpis č. 423/2008 Sb., Úplné znění zákona č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů, jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 384/2008 Sb.)


www.detskysluch.cz


www.cktzj.com


www.ruce.cz


www.ticho.cz


www.pevnost.com


www.lorm.cz


www.teiresias.muni.cz


Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SP3971/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP3971