PdF:SPp541 Krizová intervence - Informace o předmětu
SPp541 Krizová intervence
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout účastníkovi prostor pro zvládnutí základních strategií krizové intervence, umožnit mu získat znalosti a pomoci začít rozvíjet praktické dovednosti využitelné při přímé práci s klienty. Student by se po absolvování předmětu měl orientovat v problematice krizové intervence a telefonické krizové intervence. Měly by být schopen uchopit poradenský proces při práci s člověkem v krizi. Absolvování tohoto kurzu je vhodným doplňkem pro přípravu studentů do každodenní praxe v širokém spektru sociálních služeb.
- Výstupy z učení
- Student zvládne aplikovat metodu krizové intervence v základním okruhu odborných témat a získané dovednosti umí používat při práci s klientem v telefonické krizové intervenci (TKI) a krizové intervenci tváří v tvář (KI);
Uplatňuje dovednosti pro efektivní komunikaci s klienty, jejich rodinami a širší vztahovou sítí;
Získá základní kompetence pro provázení člověka jeho krizí. - Osnova
- 1.Vymezení KI a TKI dle zákona o soc. službách.
- 2. Definice krize, vznik a rozvoj krizových situací, fáze krize, symptomy krize, odhad závažnosti krize, typy krizí
- 3. Druhy pomoci v krizových situacích, principy a fáze krizové intervence.
- 4. Techniky vedení rozhovoru, navazování a ukončování kontaktu.
- 5. Verbální a neverbální komunikace, práce s emocemi v KI, využití práce s tělem v KI.
- 6. Jednání s úzkostným klientem, jednání s agresivním klientem – sebeobrana v KI.
- 7. Krizová intervence u dětí a dospívajících.
- 8. Rodinné a generační krize, krize partnerských vztahů - práce s rodinou v KI, vývojové krize.
- 9. Sexuální problematika, psychopatologie, závislosti, KI u psychicky nemocných klientů.
- 10. Sociálně právní otázky.
- 11. Trauma, oběti trestných činů, domácí násilí, pronásledování, syndrom CAN.
- 12. Etické a teologické otázky v KI.
- 13.Prevence vyhoření, psychohygiena, supervize, intervize.
- Literatura
- povinná literatura
- VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 543 s. ISBN 9788026202127. info
- doporučená literatura
- BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 317 s. ISBN 9788024741956. URL info
- BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 9788026208112. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 807178429X. info
- Výukové metody
- V kurzu využijeme kombinaci teoretických a praktických bloků. Budeme se opírat o praktické nácviky v modelových situacích. Témata a jednotlivé techniky budou přizpůsobeny aktuálním požadavkům studentů, např. dle jejich zaměření, únavy apod. Během výuky budou zohledněny zkušenosti studentů z praxe a jejich očekávání.
- Metody hodnocení
- Závěrečná esej reflektující vlastní sebezkušenost a vývoj, účast na nácviku řešení modelových situací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPp541