SZ6111 Oborová tandemová praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/10. 120 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům trénování pedagogických kompetencí nezbytných pro výkon učitelské profese. Během praxe budou studenti trénovat přípravu na vedení výukových jednotek, komunikaci s žáky, asistenty pedagoga i učiteli v rámci tandemové výuky, vyzkouší si úkoly spjaté s administrativní agendou ve škole i s nepřímou pedagogickou činností. Konkrétní podobu úkolů si stanoví na začátku praxe se spolupracujícím učitelem ve škole. Činnosti realizované na praxi budou reflektovány jak v rámci skupinových facilitovaných reflexí tak při supervizi praxe. Student má tak příležitost prohlubovat svoje reflektivní dovednosti a získávat zpětnou vazbu nejen od spolupracujícího učitele, ale i od vrstevníků nebo supervizora praxí.
Student si vyzkouší vést pedagogickou aktivitu ve školní třídě (SŠ) pod supervizí provázejícícho učitele. Student si vyzkouší tandemovou výuku dle domluvy s provázejícím učitelem.
Výstupy z učení
Výstupy z učení: Po absolvování předmětu student: • bude schopen porozumět procesu podpory žáků se SVP • dokáže uspořádat cíle a zvolit si metody, které jsou vhodné pro konkrétní výukovou jednotku s ohledem na konkrétní dítě; • dokáže komunikovat s pedagogem ohledně plánování, realizace a vyhodnocování pedagogických činností ve třídě • koordinuje práci jednoho žáka i skupiny žáků (i žáků se SVP) ve třídě • dokáže navázat kontakt s rodiči žáků • má zkušenost ze skupinové facilitované reflexe praxe, • orientuje se ve Standardu kvality profesních kompetencí studenta učitelství.
Student komunikuje individuálně s žákem a nebo se skupinou žáků na SŠ. Studující interaguje s žáky v pedagogických situacích.
Osnova
  • Student si vybere ze seznamu fakultních a spolupracujících škol PdF MU, nebo školu dle vlastního výběru. Důležité je, že se věnuje výuce nebo výcviku v odborných předmětech, jde o odborné vzdělávání na střední škole. Přihlašování probíhá v informačním systému. Dotazy směřujte na: pedpraxe@ped.muni.cz. 1. Praxe je zahájena již domluvou s vedením školy (kontaktujete školu, na které budete praktikovat a necháte si potvrdit Protokol o přijetí studenta na praxi). Domluvenou školu založíte v ISu, Agenda praxí. Jakmile budete mít praxi potvrzenou, vložíte podepsaný Protokol. Potvrzení Protokolu musí být nejpozději v den nástupu na praxi! Protokol najdete v záložce Oborová tandemová praxe zde: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/ 2. Veškeré organizační i obsahové záležitosti praxí budou součástí programu organizační schůzky na začátku semestru. Účast na úvodní schůzce je povinná, informaci o datu získáte e-mailem. 3. První setkání studenta a provázejícího učitele/garanta praxí proběhne ve vybrané škole. Cílem bude formulovat očekávání obou osob, vytvořit harmonogram spolupráce a domluvit se na možnostech spolupráce a požadovaných výstupech. 4. Student odevzdává do isu výstup z praxe: popis činností a strukturovanou reflexi. 5. Student se účastní průběžné online reflexe a závěrečné skupinové reflexe praxe na fakultně - na setkání se přihlašuje v isu. Student spolupracuje s učitelem pravidelně po dobu trvání praxe. Během semestru se student účastní úvodní organizační schůzky a skupinové reflexe, na termíny se přihlašuje v isu. Během realizace praxe je možné využívat termínů pro skupinové supervize, termíny jsou vypsány v isu a student se na ně přihlašuje. Účast na organizační schůzce (2 hodiny), supervizi (2 hodiny) a skupinové reflexi (4 hodiny) a workshopu vedeném učiteli z praxe (je vykazována v přehledu činností (Výstup z praxe) v rozsahu max. 10 hodin dle účasti studenta, z celkového počtu 120 požadovaných hodin (120 hodin je určeno pro přímou i nepřímou pedagogickou činnost ve škole, včetně konzultací s provázejícím učitelem a přípravy do výuky). Praxe je průběžná, probíhá v době konání semestru.
Literatura
    povinná literatura
  • JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
    doporučená literatura
  • Bradley, J. (2016) A co já s tím? Pedagogické úvahy a odborné postřehy asistenta pedagoga. Prostějov: Computer Media s.r.o.
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • Teaching and learning from within : a core reflection approach to quality and inspiration in education. Edited by F. A. J. Korthagen - Younghee M. Kim - William L. Greene. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013, xii, 212. ISBN 9780415522472. info
  • KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
  • Teachers who teach teachers : reflections on teacher education. Edited by Tom Russell - F. A. J. Korthagen. 1st pub. London: Routledge Falmer, 1995, x, 202. ISBN 0750704667. info
    neurčeno
  • Horáčková, Ilona. (2015) Metodika práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. Dostupné zde:http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf
  • A student teacher professional competence standard
  • HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
Výukové metody
praktický nácvik pedagogických dovedností na praxi, reflektivní psaní, skupinová reflexe, supervize
Metody hodnocení
Metody hodnocení: Student získává průběžnou zpětnou vazbu na odvedenou pedagogickou činnost od spolupracujícího učitele ve škole.Student získává vrstevnickou zpětnou vazbu na evaluačním závěrečném setkání. Vypracované písemné výstupy z praxe vloží do připravené aplikace v informačním systému. Struktura výstupu je uvedena v učebních materiálech předmětu. Výstup obsahuje: 1.záznam konkrétních činností (přímá i nepřímá pedagogická činnost ve škole) 2.reflexe průběhu praxe dle stanovené struktury
Student komunikuje individuálně s žákem a nebo se skupinou žáků na ZŠ nebo SŠ škole. Studující interaguje s žáky v pedagogických situacích.
Náhradní absolvování
Termín plnění praxe je možné individuálně zvolit dle domluvy s~vyučujícím předmětu (např. při výjezdu na zahraniční studijní pobyt).
Informace učitele
Praxe je určena studentům prezenčního i kombinovaného studia. Jde o reflektovanou praxi, které Vám umožňují získávat hutnou učitelskou zkušenost přímo na středních školách. Více o tandemové výuce: http://www.ped.muni.cz/pedagogika/tandemova-vyuka/ Výkon praxe odpovídá harmonogramu na webu praxí zde: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe Základní informace v aktuálním období k praxím naleznete na webu katedry pedagogiky v sekci Bc. praxe: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/uop Termíny pro supervizi najdete v isu jako zkušební termíny. Skupinová supervize proběhne pokud se přihlásí nejméně 5 osob. Pro udělení zápočtu je třeba: -absolvovat celou praxi dle stanovených podmínek a odevzdat do stanoveného termínu výstup z praxe do informačního systému, - účastnit se workshopů se středoškolskými vyučujícími (sdílení dobré praxe), úvodní organizační schůzky, reflektivního setkání a evaluačního setkání na fakultě. Další zdroje ke studiu: Horáčková, I. (2015) Metodika práce asistenta pedagoga http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf Portál pro školní asistenty a asistenty pedagogů http://www.asistentpedagoga.cz/literatura/ https://www.varianty.cz/download/docs/58_rodic-e-nec-ekani-spojenci.pdf V případě, že studující vyjíždí na zahraniční studijní pobyt, je třeba kontaktovat garanta předmětu a včas se domluvit na možnosti plnění praxe v zahraničí nebo na individuálním termínu plnění v ČR.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SZ6111/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ6111