PdF:SZc0032 Oborová didaktika biologie 3 - Informace o předmětu
SZc0032 Oborová didaktika biologie 3
Pedagogická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětů SZc0030 a SZc0031.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- V rámci předmětu se student naučí rozlišovat a hodnotit různé typy testových úloh. Vyzkouší si navrhování a realizaci badatelsky orientované výuky. Student se také seznámí se specifiky řídící a diagnostické fáze výuky. Vyzkouší si, jak se konstruuje a hodnotí didaktických test.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student je schopen:
Rozlišit a charakterizovat jednotlivé typy testových úloh dle Chrásky
Navrhnout a zrealizovat badatelsky orientovanou výuku
Charakterizovat vybrané diagnostické metody
Shrnout zásady tvorby didaktického testu
Pro vybraný tematický celek navrhnout didaktický test
Navrhnout klasifikační stupnici didaktického testu - Osnova
- 1. Plánování a příprava výuky: učební úlohy, jejich typologie a použití ve výuce. (3 hod.)
- 2. Plánování a příprava výuky: příprava badatelsky orientované výuky. (3 hod.)
- 3. Realizace a řízení výuky přírodopisu a biologie. (3 hod.)
- 4. Diagnostická fáze výuky přírodopisu a biologie: typy diagnostických nástrojů a jejich specifika. (3 hod.)
- 5. Diagnostická fáze výuky přírodopisu a biologie: didaktický test, jeho vlastnosti a konstrukce. (3 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. 2. vydání. Praha: Euromedia Group, 2017.
- JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a kolektiv. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2022.
- LORBEER, George, C. a NELSONOVÁ, LESLIE, W. Biologie pokusy pro děti: Náměty a návody pro zajímavé vyučování. Praha: Portál, 1998.
- SHIELDS, Martin [eds.]. Biology inquiries: Standards-based labs, assessments, and discussion lessons. San Francisco: Jossey-Bass, a Wiley Imprint, 2006.
- doporučená literatura
- HERR, Norman. The sourcebook for teaching science: Strategies, activities, and instructional resources: grades 6-12. San Francisco: Jossey-Bass, a Wiley Imprint, 2008
- REISS, Michael, WINTERBOTTOM, Mark and HARRISON, Chris [eds.]. Teaching secondary biology. Third edition. London: Hodder Education, an Hachette UK Company, 2021.
- Výukové metody
- Výklad, práce s textem, pokus, pozorování.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.
Portfoliový úkol: návrh metodického listu pro badatelsky orientovanou výuku. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0032