PdF:SZc0036 Oborová didaktika dějepisu 1 - Informace o předmětu
SZc0036 Oborová didaktika dějepisu 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je vybavit uchazeče základními znalostmi z oborové didaktiky dějepisu, vést jej k porozumění specifikům teorie dějepisného vyučování a ke schopnosti aplikovat získané poznatky a kompetence v učitelské praxi na základní škole. Dále je cílem získání základního přehledu o pedagogických dokumentech dějepisu (s ohledem na školskou praxi, zejména s důrazem na možnost úpravy kurikula v podobě školních vzdělávacích programů) a schopnosti realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Položeny budou základy kolegiálního mentoringu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student je schopen:
-aplikovat didaktickou teorii při výuce dějepisu na základní škole
-využívat základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu (s důrazem na praktické využití v rámci kurikulární autonomie škol, tedy tvorby vlastních školních vzdělávacích programů)
-realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu
-využít různé metodické postupy do konkrétních výukových modelů dějepisu. - Osnova
- Úvod do studia didaktiky dějepisu, struktura a charakter disciplíny. (1 hod.)
- Soustava dějepisného vyučování a její zakotvení v pedagogických dokumentech. (2 hod.)
- Plánování dějepisné výuky. (2 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- JULÍNEK, Stanislav: Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
- LABISCHOVÁ Denisa – GRACOVÁ Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
- JEŘÁBEK, Jaroslav – TUPÝ, Jan: Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. Praha, VÚP, 2005.
- Výukové metody
- Teoretická příprava je kombinována s rozpravou. Uchazeči plní zadané úkoly, na které získávají zpětnou vazbu. Tyto vypracované úkoly jsou využity také jako podklady pro diskuzi v rámci předmětu.
- Metody hodnocení
- Zpracování následujících materiálů:
1) aktuální didaktický tip pro výuku dějepisu – zpracování a odevzdání do odevzdávárny (polovina A4) a prezentace
2) aktuality z "dějepisného dění" - o čem se diskutuje
3) vypracování přípravy na vyučovací hodinu dějepisu dle stanovené struktury
4) vzájemné hodnocení vypracované přípravy dle stanovených kritérií
5) oprava (případně obhajoba) přípravy dle hodnocení. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0036