PdF:SZc0041 Oborová did. francouzštiny 3 - Informace o předmětu
SZc0041 Oborová didaktika francouzského jazyka a literatury 3
Pedagogická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- - vést studující k organizaci práce s přihlédnutím k různým podmínkám výuky;
- vést studující k porozumění zákonitostem procesu osvojování cizího jazyka – francouzštiny;
- seznámit studující s faktory, které ovlivňují proces osvojování cizího jazyka;
- seznámit studující s individuálními zvláštnostmi žáka relevantními pro výuku cizího jazyka;
- seznámit studující s možnostmi identifikace individuálních zvláštností ve výuce cizího jazyka;
- vést studující k porozumění základních strategií k zohlednění individuálních zvláštností žáků ve výuce cizího jazyka;
- seznámit studující s nástroji a metodami k měření pokroku žáků. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu je studující schopen:
- organizovat výuku s přihlédnutím k podmínkám;
- orientovat se v nejznámějších teoriích osvojování jazyka;
- chápat význam individuálních zvláštností a jejich zohlednění ve výuce cizího jazyka;
- identifikovat vybrané individuální zvláštnosti žáků;
- plánovat a realizovat aktivity zohledňující identifikované individuální zvláštnosti;
- poradit žákům vhodné strategie pro učení se cizímu jazyku;
- aplikovat základní diferenciační techniky ve výuce v heterogenní třídě;
- vybrat vhodné nástroje a metody k měření pokroku svých žáků. - Osnova
- 1. Materiální podmínky a prostředí třídy z hlediska komunikace. (1 hod.)
- 2. Verbální a neverbální komunikace. (1 hod.)
- 3. Organizace práce ve třídě, individualizace a diferenciace výuky. (1 hod.)
- 4. Žáci se specifickými poruchami učení ve výuce cizího jazyka. (1 hod.)
- 5. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. (1 hod.)
- 6. Teorie učení se cizím jazykům. (1 hod.)
- 7. Metody výuky cizích jazyků. (1 hod.)
- 8. Styly učení. (1 hod.)
- 9. Strategie učení. (1 hod.)
- 10. Faktor věku ve výuce cizího jazyka. (1 hod.)
- 11. Práce s chybou. (1 hod.)
- 12. Rozvoj autonomie žáka. (1 hod.)
- 13. Metody formativního hodnocení a sebehodnocení. (1 hod.)
- 14. Normativní hodnocení. (1 hod.)
- 15. Příprava na mezinárodní zkoušky a certifikace. (1 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- Robert, J. M. (2009). Manières d'apprendre : pour des stratégies d'apprentissage différenciées. Paris: Hachette FLE.
- - Robert, J.-P., Rosen, E., Reinhardt, C. (2011). Faire classe en FLE: une approche actionnelle et pragmatique. Paris: Hachette FLE.
- Tagliante, C. (2006). L'Évaluation Et Le Cadre Europeen commun. Paris: CLE International
- doporučená literatura
- Sieglová, D. (2020). Cesta k cizím jazykům: 100+10 metod, strategií, cvičení a rad pro učitele i samostudium. Praha: Grada.
- Výukové metody
- Prezentace a práce s vybranými texty a materiály. Reflexe, aktivity a případové studie.
- Metody hodnocení
- Výstupem předmětu je zpracování kazuistiky žáka. Studující zpracují profil jednoho žáka, který se učí francouzštinu jako cizí jazyk. Identifikují jeho individuální zvláštnosti a připraví doporučení pro efektivní učení se jazyku. Alternativně je možné zpracovat i vlastní profil, na němž si studující uvědomí souvislosti vlastního stylu učení a vyučovacího stylu. Studující odevzdávají projekt na konci semestru v tištěné nebo elektronické podobě. Zpětná vazba je poskytnuta ústně při závěrečné odborné diskuzi nad projektem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0041