SZc0041 Oborová didaktika francouzského jazyka a literatury 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- vést studující k organizaci práce s přihlédnutím k různým podmínkám výuky;
- vést studující k porozumění zákonitostem procesu osvojování cizího jazyka – francouzštiny;
- seznámit studující s faktory, které ovlivňují proces osvojování cizího jazyka;
- seznámit studující s individuálními zvláštnostmi žáka relevantními pro výuku cizího jazyka;
- seznámit studující s možnostmi identifikace individuálních zvláštností ve výuce cizího jazyka;
- vést studující k porozumění základních strategií k zohlednění individuálních zvláštností žáků ve výuce cizího jazyka;
- seznámit studující s nástroji a metodami k měření pokroku žáků.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je studující schopen:
- organizovat výuku s přihlédnutím k podmínkám;
- orientovat se v nejznámějších teoriích osvojování jazyka;
- chápat význam individuálních zvláštností a jejich zohlednění ve výuce cizího jazyka;
- identifikovat vybrané individuální zvláštnosti žáků;
- plánovat a realizovat aktivity zohledňující identifikované individuální zvláštnosti;
- poradit žákům vhodné strategie pro učení se cizímu jazyku;
- aplikovat základní diferenciační techniky ve výuce v heterogenní třídě;
- vybrat vhodné nástroje a metody k měření pokroku svých žáků.
Osnova
  • 1. Materiální podmínky a prostředí třídy z hlediska komunikace. (1 hod.)
  • 2. Verbální a neverbální komunikace. (1 hod.)
  • 3. Organizace práce ve třídě, individualizace a diferenciace výuky. (1 hod.)
  • 4. Žáci se specifickými poruchami učení ve výuce cizího jazyka. (1 hod.)
  • 5. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. (1 hod.)
  • 6. Teorie učení se cizím jazykům. (1 hod.)
  • 7. Metody výuky cizích jazyků. (1 hod.)
  • 8. Styly učení. (1 hod.)
  • 9. Strategie učení. (1 hod.)
  • 10. Faktor věku ve výuce cizího jazyka. (1 hod.)
  • 11. Práce s chybou. (1 hod.)
  • 12. Rozvoj autonomie žáka. (1 hod.)
  • 13. Metody formativního hodnocení a sebehodnocení. (1 hod.)
  • 14. Normativní hodnocení. (1 hod.)
  • 15. Příprava na mezinárodní zkoušky a certifikace. (1 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • Robert, J. M. (2009). Manières d'apprendre : pour des stratégies d'apprentissage différenciées. Paris: Hachette FLE.
  • - Robert, J.-P., Rosen, E., Reinhardt, C. (2011). Faire classe en FLE: une approche actionnelle et pragmatique. Paris: Hachette FLE.
  • Tagliante, C. (2006). L'Évaluation Et Le Cadre Europeen commun. Paris: CLE International
    doporučená literatura
  • Sieglová, D. (2020). Cesta k cizím jazykům: 100+10 metod, strategií, cvičení a rad pro učitele i samostudium. Praha: Grada.
Výukové metody
Prezentace a práce s vybranými texty a materiály. Reflexe, aktivity a případové studie.
Metody hodnocení
Výstupem předmětu je zpracování kazuistiky žáka. Studující zpracují profil jednoho žáka, který se učí francouzštinu jako cizí jazyk. Identifikují jeho individuální zvláštnosti a připraví doporučení pro efektivní učení se jazyku. Alternativně je možné zpracovat i vlastní profil, na němž si studující uvědomí souvislosti vlastního stylu učení a vyučovacího stylu. Studující odevzdávají projekt na konci semestru v tištěné nebo elektronické podobě. Zpětná vazba je poskytnuta ústně při závěrečné odborné diskuzi nad projektem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0041