SZc0065 Oborová didaktika občanské výchovy 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu, aby účastník dokázal naplánovat, simulovaně vést a reflektovat výuku příslušných témat z OV, interpretovat výzkumy občanského vzdělávání, objasnit a použít adekvátní metody hodnocení a navrhnout vlastní výukový projekt do OV.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník je schopen aplikovat adekvátní přístupy a vyučovací metody na vybraných tématech OV s respektem k potřebám žáka, objasnit a použít adekvátní metody hodnocení, navrhnout vlastní výukový projekt do OV, interpretovat výzkumy zabývající se občanským vzděláváním ve vztahu k výukové praxi.
Osnova
  • 1.-3. Národní a evropská identita v OV (3 hod.)
  • 4.-6. Multikulturní tematika (3 hod.)
  • 7.-8. Právní a ekonomická tematika (2 hod.)
  • 9.-10. Globální výchova a projektová výuka. (2 hod.)
  • 11.-12. Filosofie a religionistika (2 hod.)
  • 13.-14. Hodnocení v OV (2 hod.)
  • 15. Výzkumy občanského vzdělávání. (1 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • Citizenship Education at School in Europe, (2017). Eurydice, česky Výchova k občanství na školách v Evropě.
  • Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Euromedia Group.
  • Klínský, P. (2008). Finanční gramotnost: obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání
  • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení (Vyd. 2). Portál.
  • Kratochvílová, J. (2016). Teorie a praxe projektové výuky (2. vydání). Masarykova univerzita.
  • Pike, G., & Selby, D. (1994). Globální výchova. Grada.
  • Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele (2., aktualiz. a rozš. vyd). Triton.
  • Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál.
  • Štěrba, R. (2018). Formování regionální identity na příkladu vybraných významných osobností. In Společný vzdělávací program přeshraničního exkurzního vyučování jako podpora výchovy k občanství.
  • Štěrba, R. (2010) K současnému pojetí výuky ekonomie na základní škole a jeho vazbě na etickou problematiku In RYBÁŘ, R. a kol. Dvě desetiletí polistopadového vývoje ve společnosti a společenských vědách. Brno MU.
    doporučená literatura
  • Klínský, P., & Chromá, D. (2009). Finanční gramotnost: úlohy a metodika. Národní ústav odborného vzdělávání.
  • Pike, G., & Selby, D. (2009). Cvičení a hry pro globální výchovu 1 (Vyd. 2).
  • Pike, G., & Selby, D. (2009). Cvičení a hry pro globální výchovu 2 (Vyd. 2).
Výukové metody
Vysvětlování, diskuse, samostatná a skupinová práce.
Metody hodnocení
Aktivní 80% účast na seminářích, plnění zadaných úkolů, vypracování portfoliového úkolu – návrh vlastního výukového projektu do OV, ústní zkouška z probírané problematiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0065