PdF:VIm003 Aspekty umělecké tvořivosti 3 - Informace o předmětu
VIm003 Aspekty umělecké tvořivosti 3
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Františka Orságová (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VIm003/01: Út 13:00–14:50 ateliér 18A, F. Orságová, B. Rozbořil
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S)
- Cíle předmětu
- Poslední ze tří volně navazujících seminářů tematizuje cítění jako důležitou dimenzi harmonické osobnosti. Někdy se umění označuje za komunikací emocí, za nástroj kultivace citu. Jde jistě nejen o rozvoj recepční senzitivity a reflexivity, ale i o management emocí a o rozšíření schopnosti empatie, vnímání sounáležitosti. K tomu estetika 20. stol. přidává koncepty jinakosti, neurčitosti a ošklivosti. Prohloubení znalosti řady souvislostí otvírá studenty širokému chápání cítění včetně mezních a ambivalentních prožitků. Vede k hlubšímu chápání potenciálu edukace uměním. Seminář stojí na aktivní práci studentů s vybranými texty a na jejich diskusi. Referáty a následná diskuse jejich témat směřuje k ujasnění si forem výtvarné edukace rozvíjející citlivost žáků. Cílem je ujasnit si formy didakticky ukotveného působení na emoční rozvoj. Výchozí pozornost je soustředěna do tří okruhů - a) vnímavost těla - motorika a smyslovost, b) introspektivní zaměření a reflexivita, c) sociální vnímavost a vciťování do situací druhého.
- Výstupy z učení
- 1) Student zná základní pojmy a koncepce postihující problematiku cítění a vnímání (vztažené k umění i každodennosti), teorie emocí a prožitků, koncepty esteticismu a expresivismu, katarze. 2) Student umění aplikovat tuto znalost na konkrétní umělecké projevy i na pedagogický materiál. 3) Student je schopen zaujmout vlastní, prožité a promyšlené stanovisko k problematice.
- Osnova
- 1) Estetické koncepty týkající se vnímání (recepce) a cítění: katarze, estetismus a expresivismus, an-estetičnost, 2) vnímání vlastního těla, temporální a motorické vnímání, smysly, časo-prostorové vyvázání (Giddens); 3) podmínky a průběh recepce, responzní teorie umění (posuny k participaci) Kostnická škola; 4) hlavní psychologické (Izard, Plutchik), a sociologické koncepce emocí (Kemper, Hochschild, Collins) 4) hédonismus versus nirvána – orientace na prožitek (G. Schulze, Lipovetsky, Petrusek); 5) koncept harmonie, vkusu a vkusových kultur (vysoké a nízké, omnivorozita aj.), H. Gans. Bourdieu, Peterson; 6) radikální jinakost (Blanchot, Bataille, Klossowski) cítění mezních situací; 7) utrpení, nemoc a bolest, vciťování do druhého (Blažek, Olmrová); 8) smích, grotesknost a ambivalence ironického vyjádření (teorie komiky).
- Literatura
- povinná literatura
- FREUD, S.: Totem a tabu, Práh, Praha, 1991.
- ELKINS, J. Proč lidé pláčou před obrazy. Příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Akademia, Praha, 2007.
- doporučená literatura
- BARBALET, J.: Emotions and Society. Blackwell Publishing, Oxford, UK, Malden USA, 2002.
- COLLINS, R.: Interaction Ritual Chains. Princeton University Press, 2004.
- DAMASIO, A. R.: Descartův omyl. Mladá fronta, Praha, 2000.
- PERNIOLA, Mario. Estetika 20. století. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2000 (pp. 123-150).
- ZUSKA, V. (editor): Umění, krása, šeredno. Texty z estetiky 20. století. Karolinum, UK Praha, 2003.
- SCHELLER, M.: Řád lásky. Vyšehrad, Praha, 1971.
- EATON, M., M.: Basic Issues in Aesthetics. University of Minnesota, 1999.
- neurčeno
- NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000.
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Esej v rozsahu 5000 znaků na zvolené téma, opírající se texty/literaturu k semináři. Bodové hodnocení 0 - 30 bodů (k zápočtu nutno získat aspoň 10 bodů). Kritéria hodnocení: a) doložená znalost problematiky z přednášené látky a četby (0 - 8 bodů); 2) originalita a jazyková úroveň (0 - 15 bodů); c) práce se zdroji a formální úroveň textu (0 - 7 bodů).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VIm003