XHV08 Hudebněvýchovné činnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/1/0. 4 konzultace za semestr (v kombinované formě). 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností hudebně-pohybových, percepčních – sluchových / poslechových a tvořivých. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu se student: • orientuje v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní a elementární poslechovou skladbou; hudebně-pohybová složka – využití elementárních pohybových prvků, tance; • má osvojené základní vědomosti a praktické dovednosti pro výběr vhodných skladeb a jejich realizaci s dětmi předškolního věku; • je schopen využít hudební aktivity v rámci tematických celků, které projektuje v souladu s RVP PV.
Osnova
  • 1. Hudebně-pohybová výchova: elementární pohybové prvky, oblast taneční průpravy. 2. Tvořivé činnosti: improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu; prvky elementárního komponování. 3. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 4. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 5. Zhudebněné příběhy. 6. Hudebněnaukové činnosti v předškolním vzdělávání.
Literatura
    doporučená literatura
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
    neurčeno
  • KODEJŠKA, M. a H. VÁŇOVÁ, 1989. Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha: SPN. ISBN 80- 7066-035-X.
  • TAYLOR, D. a kol. Hravá hudební výchova 1. Pracovní učebnice pro 1. ročník ZŠ. Praha: Taktik, 2020. ISBN 978-80-7563-249-4.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Praha: Portál, 2015.
  • TAYLOR, D. a kol. Hudební výchova 1. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 1. ročníku ZŠ. Praha: Taktik, 2020. ISBN 978-80-7563-253-1.
  • KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. Vydavatelství PedF UK, Praha 2015, ISBN 978-80-7290-869-1.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Cvičíme pro radost (od 4 do 10 let; Obruče, švihadla, míče, šátky a jiná náčiní). Praha: Portál, 2011.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Zvířátka ve hře, písni a tanci. Praha: Portál, 2011.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami: od 4 do 9 let. Praha: Portál, 2013.
  • VÁŇOVÁ, H. a kol. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. (Ediční řada: Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání). Praha: RAABE, 2017.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Řemesla ve hře, písni a tanci. Pro děti od 4 do 9 let; písničky na CD. Praha: Portál, 2009.
  • KURKOVÁ, L. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971, s. 104.
  • KMENTOVÁ, Milena. Hudebně pohybové činnosti pro rozvoj řeči předškolních dětí. Metodické listy, samostatná příloha časopisu SOKOL. Česká obec sokolská, Praha 2014, roč. 71, č. 6.
  •  LIŠKOVÁ, M. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, RAABE 2006.
Výukové metody
Teoretická i praktická průprava: deklamace, zpěv, doprovod na dětské hudební nástroje; taktování, pohyb / tanec, poslech hudby ad. Hra na klavír a zobcovou flétnu. Vytvoření učitelského portfolia k hudebním činnostem v PV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětech Didaktika HV s reflektovanou praxí, Hudebněvýchovné činnosti. Závěrečná zkouška se skládá z teoretické části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, zobcovou flétnu). b) Zpěv a hra na klavír: 10 lidových písní, 5 umělých písní. c) Hra na flétnu – 3 písně (C, G, D, F dur). d) Vypracované učitelské portfolio k hudebním činnostem v PV. e) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Informace učitele
Předmět si student/studentka zapisuje pouze při splnění předmětu XHV06 a XHV07.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XHV08