PdF:XTV13 Zdravotně preventivní a pohybo - Informace o předmětu
XTV13 Zdravotně preventivní a pohybové aktivity
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 4 hodiny, + kurz 3 dny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Kouřilová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XTV13/KombiOst01: Pá 14. 3. 9:00–10:50 bazén Kraví hora, Pá 4. 4. 9:00–10:50 bazén Kraví hora, H. Janošková, I. Kouřilová
XTV13/PrezOst01: Út 12:00–12:50 bazén ZŠ Horní, H. Janošková
XTV13/PrezOst02: Út 13:00–13:50 bazén ZŠ Horní, H. Janošková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu je student schopen vysvětlit základní pojmy z oblasti plavání, ovládá zásady hygieny a bezpečnosti při plavání a je schopen je aplikovat v praxi. Umí seznámit neplavce hravou formou s vodním prostředím a odstranit jeho případný strach z vody, definovat a aplikovat základní předplavecké dovednosti od opatrného seznamování s vodním prostředím jako základ pro budoucí nácvik jednotlivých plaveckých stylů vhodnou formou a s přihlédnutím ke zvláštnostem při výuce dětí předškolního věku. Dále je student schopen porozumět a v praxi aplikovat problematiku zdravého, účelného a ekologicky pojatého pobytu v přírodě se zaměřením na konkrétní zdravotně preventivní aktivity uplatňované v rámci letních školek v přírodě.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student: rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti tělesné výchovy se zaměřením na předplaveckou přípravu a hry ve vodě; získané poznatky a dovednosti využije při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí předškolního věku; dokáže zachránit tonoucí dítě. Dále po absolvování předmětu student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti turistiky a pobytu v přírodě se zaměřením na zdravotně preventivní pohybové aktivity. Vhodně propojuje jednotlivá výuková témata metodou terénní výuky. Osvojí si organizaci a řízení soutěží a her.
- Osnova
- 1-12: Základní plavecké pojmy, zásady hygieny a bezpečnosti při plavání, průpravná cvičení na suchu. Průpravná cvičení a hry pro seznámení s vodou a orientaci ve vodě, splývání a dýchání do vody. Pády a skoky do vody hravou formou za dodržení zásad bezpečnosti. Postupné a nenásilné seznámení s kraulovým, znakovým a prsovým pohybem nohou a paží. Nácvik souhry u vybraného plaveckého způsobu (kraul, znak, prsa). Zásady dopomoci unavenému plavci, záchrana tonoucího dítěte. Kurz 3 dny: Zásady kulturně poznávací činnosti a ekologické výchovy, pohybová složka turistiky, pokyny pro přípravu, organizaci a vlastní realizaci různých forem pobytu v přírodě se zaměřením na letní školku v přírodě. Legislativa spojená se školkami v přírodě, zásady první pomoci. Organizace výletu, orientace v přírodě a topografie. Základy kanoistiky.
- Literatura
- povinná literatura
- DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 137 stran. ISBN 8071786934. info
- BARTŮNĚK, Dušan. Hry v přírodě s malými dětmi : hry a cvičení v přírodě pro děti ve věku od 4 do 8 let. Illustrated by Jana Kudličková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 159 s. ISBN 8071785393. info
- doporučená literatura
- OTTOMANSKÁ, Vladimíra, 2019. Když se řekne rozcvička: pohybové aktivity pro předškolní děti. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1439-7.
- ZOUHAROVÁ, Kateřina, 2012. Škola v přírodě hrou. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3998-4.
- NEUMAN, Jan. Turistika a sporty v přírodě :[přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 197 s. ISBN 8071783919. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 8085783215. info
- neurčeno
- POSPÍŠILOVÁ, Zuzana, 2017. Zimní škola v přírodě: tajemné stopy. Ilustroval Markéta VYDROVÁ. Praha: Bambook. Čtení pro prvňáčky. ISBN 978-80-271-0136-8.
- Výukové metody
- Semestrální praktická výuka a třídenní výukový kurz. Teoretická příprava, praktická cvičení, samostatná příprava a organizace soutěží a her.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast a splnění požadavků plavání a kurzu v plném rozsahu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/XTV13