YPP04 Pedagogický výzkum a jeho metodologie
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- YPP04/KombiSem01: Pá 7. 3. 12:00–13:50 učebna 37, Pá 21. 3. 12:00–13:50 učebna 37, Pá 11. 4. 12:00–13:50 učebna 37, Pá 9. 5. 12:00–13:50 učebna 37, T. Češková, L. Grůzová
YPP04/PrezSem01: Čt 15:00–16:50 učebna 42, T. Češková, L. Grůzová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zvýšit citlivost studentů vůči specifickým aspektům (zejména písemné) odborné komunikace. Vytváří předpoklady pro realizaci (akčního) výzkumu v budoucí profesní praxi studentů a pro realizaci empirického výzkumu v rámci jejich seminárních či kvalifikačních prací. Předmět poskytuje studentům informace o tom, co je to (pedagogický) výzkum, jaké jsou jeho druhy, jak se výzkum plánuje a realizuje, jaké jsou fáze výzkumu, jak se vymezuje výzkumný problém, jak se provádí výběr vzorku, volba metod, sběr dat, jak se data zpracovávají a interpretují.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu se studenti budou schopni orientovat v metodologické terminologii; navrhnout design (např. akčního) výzkumného šetření pro potřeby diplomové práce, včetně zdůvodnění výběru konkrétních výzkumných metod a postupů sběru a analýzy dat; zpracovávat odborné práce v souladu s pravidly (např. citačními) respektovanými v oboru; interpretovat výsledky výzkumu; sepsat diplomovou práci.
- Osnova
- 1. Obecné principy využití výzkumu v pedagogické praxi, filozofická východiska, typy výzkumu.
- 2. Vyhledávání v odborných zdrojích, práce se studiemi, struktura DP.
- 3. Teoretická východiska, dosavadní stav poznání, APA a problém plagiátorství.
- 4. Design, metody sběru a metody analýzy dat.
- 5. Konstrukční výzkum, akční výzkum v učitelské profesi.
- 6. Rozhovor, cíle a dílčí cíle/VO práce, tazatelské otázky, transkripce dat
- 7. Kódování dat, třídění a analýza dat.
- 8. Popis výsledků a jejich interpretace.
- 9. Diskuse, etika, validita a reliabilita, triangulace.
- 10. Vyhledávání v databázích, využívání AI.
- Literatura
- povinná literatura
- Studie z pedagogických časopisů
- doporučená literatura
- Švaříček, R. & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
- CRESWELL, John W. Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Boston: Pearson, 2014, 672 s. ISBN 9781292021126. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- neurčeno
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, četba odborné literatury, skupinová diskuse, domácí příprava.
- Metody hodnocení
- Průběžné úkoly, písemná zkouška, ústní rozprava nad záměrem diplomové nebo jiné výzkumné práce.
- Informace učitele
- Požadavky ke splnění předmětu, pokud bude studující na mobilitě v zahraničí a bude mu uznán ISP:
vypracování dílčích úkolů;
splnění písemného testu;
individuální rozprava nad záměrem DP - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/YPP04/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/YPP04