YSP01 Oslabení dílčích funkcí a prevence deficitů v předškolním věku
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- YSP01/KombiSem01: Pá 20. 9. 8:00–11:50 učebna 60, Pá 6. 12. 10:00–13:50 učebna 60, P. Dvořáčková
YSP01/Prez01: St 12:00–13:50 učebna 3, P. Dvořáčková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenta s projevy oslabení dílčích funkcí u dítěte v předškolním věku a možnostmi jejich rozvoje v MŠ.
- Výstupy z učení
- Student se seznámí s projevy oslabení dílčích funkcí u dítěte předškolního věku v kognitivních a percepčních funkcích, v oblasti sociální a emoční.
Student získá přehled základních možností podpory dítěte a rozvoje jednotlivých oslabených funkcí. - Osnova
- Oslabení dílčích funkcí – definice, obsah pojmu.
- Zrakové vnímání a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
- Sluchové vnímání a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
- Pozornost a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
- Paměť a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
- Intermodální kódování a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
- Grafomotorika a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
- Stimulační baterie a aktivity k rozvoji dílčích funkcí (standardizované, autorské)
- Literatura
- SINDELAROVÁ,B. Předcházíme poruchám učení. Praha Portál 1996.
- VINGRÁLKOVÁ, Eva. Cvičení pro lepší učení : vysvětlení a rady pro rodiče, pedagogy, asistenty a jiné odborníky, jak cvičit s dětmi. Photo by Jan Chlebníček. Vydání první. Olomouc: Fontána, 2018, 136 stran. ISBN 9788073369323. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vydání dvanácté. Praha: Portál, 2015, 263 stran. ISBN 9788026208754. URL info
- GODDARD, Sally. Dítě v rovnováze : pohyb a učení v raném dětství. 1. vyd. [Bratislava]: Inštitút psychoterapie a socioterapie, 2012, 265 s. ISBN 9788097103309. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku? Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 197 s. ISBN 9788073673215. info
- Výukové metody
- Prezentace jednotlivých oblastí oslabení výkonu, diskuze, praktická cvičení spojená s metodami a technikami, práce s pomůckami.
- Metody hodnocení
- Případová studie podle studentem zvoleného zadání.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/YSP01/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/YSP01