PdF:Ze0112 Půda a biota Země - Informace o předmětu
Ze0112 Půda a biota Země
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Peter Mackovčin, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Korvasová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Peter Mackovčin, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 8:00–8:50 učebna 5
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Ze0112/02: Čt 12:00–12:50 učebna 4, V. Korvasová
Ze0112/03: Čt 10:00–10:50 učebna 4, V. Korvasová - Předpoklady
- Elementární středoškolské znalosti o půdním prostředí, podmínkách života pro rostliny a živočichy, dále práce s mapou a jejím obsahem.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S) (2)
- Cíle předmětu
- Student by měl získat přehled o půdě a jejím významu pro biosložku. Dále zařazení půdy v rámci přírodních složek krajiny a její ochraně na národní úrovni. U živé složky fyzickogeografické sféry by měl pochopit rozmístění stanovišť (menší území, ekosystémy až po biomy), adaptaci druhů na přírodní podmínky. Odvodit základní biogeografická pravidla a důvody migrace živočichů u přirozené migrace, ale také podmíněné lidskou činností včetně klimatické změny. Zařadit v rámci společnosti ochranu druhů a jejích území, v nichž probíhají řízené zásahy do jejich ekosystémů. Trendy pro budoucnost v oblasti půd, návazně bioty a zvířeny a vazeb uvnitř ekosystémů.
- Výstupy z učení
- Studenti jsou schopni rozlišit základní půdní typy a druhy a hodnotit je podle významu horninového prostředí a hospodářského využití. V biogeografii budou studenti seznámeni s obsahem hlavních pojmů, základními vlastnostmi živé složky, rolí organismů v prostředí,vztahy orgamismů s faktory prostředí. Budou schopni rozeznávat biomy Země a z hlediska místních podmínek definovat adaptaci rostlin a živočichů.
- Osnova
- 1. Úvod – Půda a její složky: co je půda, z čeho skládá a jaké procesy v ní probíhají
- 2. Funkce půdy a její využití: půda jako prostředí pro organismy 3. Klasifikační systémy půd a ochrana půdy: rozdělení půd podle složení a procesů vzniku
- 4. Biogeografie pojmy: základní pojmy vědního oboru a vývoj předmětu studia
- 5. Faktory prostředí pro rostliny a živočichy: prostředí a jeho složky jako limity pro růst a rozmnožování
- 6. Rozšíření organismů a migrace: adaptace na prostředí a přesuny popř. Stěhování za účelem potrevní nabídky nebo rozmnožování
- 7. Zonalita v biogeografii a adaptace: zonalita druhů a adaptace, biogeografická pravidla
- 8. Biomy I: polární oblasti, tundra, tajga
- 9. Biomy II: lesy mírného pásma, stepi, tvrdolisté lesy
- 10. Biomy III: pouště, savany, subtropické a tropické lesy
- 11. Biodiverzita a hot spots: rozmanitost druhů ve všech úrovních mikro, mezzo I makroformách
- 12. Ochrana druhů a stanovišť: ochrana druhů a stanovišť na národní I mezinárodní úrovni
- Literatura
- povinná literatura
- Fyzická geografie. II. Edited by Stanislav Horník. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 319 s.
- TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 3. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2003. 67 s. ISBN 8070756071.
- doporučená literatura
- Příroda a krajina České republiky : zpráva o stavu 2009. Edited by Ladislav Miko - Michael Hošek. 1. vyd. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2009, 102 s. ISBN 9788087051702. info
- Nepůvodní druhy fauny a flóry České republiky. Edited by Jiří Mlíkovský - Petr Stýblo. Praha: ČSOP, 2006, 496 s. ISBN 8086770176. info
- NĚMEČEK, Jan. Taxonomický klasifikační systém půd České republiky. Vyd. 1. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2001, 79 s. ISBN 8023880616. info
- Výukové metody
- 1. Přednášky 2. Semináře 3. Samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: Účast na cvičeních, odevzdání seminárních prací. Požadavky ke zkoušce: znalost základních poznatků v rozsahu stanoveném obsahem předmětu podle přednášek a doporučené literatury. Písemná část (potřebných 60% bodů) a ústní část.
- Informace učitele
- V průběhu semestru budou zadány pro individuální vypracování:
1. Semestrální seminární práce: Zkoumání půdních a biotických charakteristik ve vybraném území
2. Případová studie: Dust Bowl
3. Proměny potenciální přirozené vegetace
4. Ochrana přírody v našem okolí
V rámci vybraných seminářů budou vypracovávány skupinově úkoly, z nichž některé budou pro kontrolu odevzdávány do odevzdávárny (max 2 zpracování). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/Ze0112