Ze0154 Integrovaná terénní výuka - Jedovnice

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/3.3. 5 dní. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Korvasová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Ze0154/01: Po 9. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 10. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 11. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 12. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 13. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, K. Gorčíková, H. Svobodová
Ze0154/02: Po 9. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 10. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 11. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 12. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 13. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, K. Gorčíková, H. Svobodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem kurzu je praktický nácvik jednotlivých metod geografického výzkumu v praxi a rovněž ukázka toho, jak lze prostřednictvím výuky v terénu doplňovat a prohlubovat učivo probírané ve škole. Během prvního dne probíhá pozorování a dokumentace různorodých lokalit Moravského krasu vhodných pro terénní výuku v oblasti Drahanské vrchoviny. Následující dny jsou věnovány historii a geografii oblasti a řešení případových studií. Na závěr kurzu reflektivně odprezentují absolvované výukové činnosti z hlediska geografického, pedagogického a oborově-didaktického hlediska.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - orientovat se v terénu;
- sbírat, uspořádat a hodnotit údaje o území;
- zpracovat komplexní geografickou charakteristiku území;
- připravit vlastní aktivity pro terénní výuku.
Osnova
  • Terénní výuka se koná v Jedovnicích na odborném pracovišti.
  • Aktivity jsou zaměřeny na následující:
  • 1. Hodnocení potenciálu oblasti pro terénní výuku na ZŠ.
  • 2. Hodnocení vlivu krajiny na člověka (a naopak).
  • 3. Orientace v terénu podle různých druhů map.
  • 4. Seznámení s historicko-geografickou charakteristikou oblasti.
  • 5. Řešení případových studií.
  • 6. Reflexe aktivit a možnosti jejich využití ve výuce na ZŠ.
Literatura
    doporučená literatura
  • SVOBODOVÁ, Hana. Outdoor education in Geography: A specific education strategy. 1. vyd. Brno: Masaryk University Press, 2019, 198 s. ISBN 978-80-210-9521-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9522-2019. URL info
    neurčeno
  • HOFMANN, Eduard. Integrované terénní vyučování. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 1 sv. ISBN 8073150549. info
Výukové metody
terénní cvičení
Metody hodnocení
Studující absolvují prezenčně 5denní blokovou terénní výuku. Výstupem jsou vyplněné pracovní listy a zpracovaný terénní deník, který odevzdávají skupiny studujících do konce září daného roku.
Informace učitele
Podrobné požadavky a literatura aktualizovány ve studijních materiálech. Termín terénní výuky je zpravidla v týdnu před zahájením výuky. Aktuální stav všech forem terénní výuky, které katedra geografie PdF MU garantuje je uveden na webu katedry https://geografie.ped.muni.cz/terenni-praxe.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/Ze0154