PdF:PdDR_KKM2 Metody vědeckého výzkumu 2 - Informace o předmětu
PdDR_KKM2 Kvantitativní a kvalitativní metody vědeckého výzkumu 2
Pedagogická fakultajaro 2002
- Rozsah
- 0/0/20. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále. - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Osnova
- ÚVOD DO METOD PEDAGOGICKÉO VÝZKUMU
- Pozorování Druhy pozorování (dlouhodobé x krátkodobé, introspekce x extrospekce, přímé x nepřímé, standardizované x nestandardizované). Reliabilita a validita pozorování, možné zdroje chyb. Technika např. A. A. Bellacka, N.A. Flanderse a jeho deskripční jazyk.
- Raiting Rating a jeho užití v pedagogickém výzkumu. Definice, kategoriální, numerická, posuzovací, grafická a kumulativní škála. Praktická konstrukce položek různého typu.
- Dotazník (anketa) Druhy položek a jejich konstrukce, Likertova škála a škálové položky v dotaznících. Zásady konstrukce dotazníku (jasnost a srozumitelnost položek, jednoznačnost atd.). Kategorizace a systematizace získaných dat, třídění prvního, druhého a třetího stupně. Interpretace výsledků třídění.
- Rozhovor, interwiev, beseda Druhy (výzkumný, diagnostický, psychoterapeutický .). Formy rozhovoru (individuální, skupinový atd.). Možné struktury rozhovorů.
- Projektivní metody Výhody a nevýhody projekčních technik. Verbální metody (asociační experiment, testy nedokončených vět, projektivní interview. Grafické techniky (např. analýza dětské kresby) a manipulační techniky (např. test ohýbání drátu, Lüscherův test).
- Obsahová analýza Analýza osobní dokumentace, analýza školské a školní dokumentace, analýza tzv. školních ukazatelů.
- Psychosémantické metody Sémentický diferenciál, Význam metody a možnosti využití, bipolární škály a faktor hodnocení, aktivity a potence (popřípadě i další). Konstrukce sémantického diferenciálu, grafické znázornění výsledků.
- Sémantický výběr Analogie se sémantickým diferenciálem, výhody a nevýhody. Barevný sémantický diferenciál a metoda tzv. repertoárových mřížek.
- Metody měření sociálních vztahů Sociometrické techniky, SORAD, zkoumání preferenčních postojů.
- Q-metodologie Význam a použití metody (některé možné příklady), tzv. q-typy, q-třídění, minimální q-třídění, třídění strukturované a nestrukturované.
- Testy Pojmové vymezení, druhy testů. Psychologické - testy inteligence (A. Binet, J.P. Guilford R.B. Cattell atd.), testy osobnosti (Eysenckův osobnostní dotazník, TEZADO a jiné), testy psychomotorické. Didaktické testy a jejich klasifikace, druhy testových úloh (otevřené a uzavřené úlohy), vytváření didaktických testů.
- Experiment Možné využití ve vědeckém výzkumu, druhy experimentu (laboratorní, simulační, přirozený, formující), pravidla pro realizaci experimentu.
- Literatura
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 48 s. ISBN 8070674695. info
- MARŠÁLOVÁ, Libuša. Metodologia a metody psychologického výzkumu. 1. vyd. Bratislava: SPN, 1990, 423 s. : i. info
- KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Translated by Vladimír Smékal - Eva Klobouková - L. Kolaříková - M. Kučer. Vydání I. Praha: Academia, 1972, 705 stran. URL info
- PELIKÁN, Jiří. Úvod do teoretické problematiky mravní výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971. info
- Informace učitele
- Požadavky ke zkoušce:
1) V diskusi prokázat znalost jednotlivých metod (příklady možného použití, výhody a nevýhody).
2) K projektu disertační práce najít vhodný postup (metodu) řešení vytýčených problémů a ověřování hypotéz. Metodu důkladně připravit (na podkladě simulačního příkladu), administrovat, načrtnout způsob statistického zpracování dat a interpretaci možných výsledků. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2002, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2002/PdDR_KKM2